Indirekt energi för svenska väg- och järnvägstransporter. Ett nationellt perspektiv samt fallstudier av Botniabanan och Södra Länken.Version 2

Författare:

  • Jonsson Daniel K

Publiceringsdatum: 2005-01-01

Rapportnummer: FOI-R--1557--SE (Version 2).--SE

Sidor: 93

Skriven på: Svenska

Nyckelord:

  • transporter
  • energi
  • miljö
  • infrastruktur
  • fordon
  • väg
  • järnväg
  • livscykelanalys
  • Botniabanan
  • Södra Länken
  • transport
  • energy
  • environment
  • infrastructure
  • vehicle
  • road
  • railway
  • life-cycle analysis

Sammanfattning

När transportsystemen betraktas ur ett energi- och miljöperspektiv adresseras oftast det drivmedel som svarar för framdriften. Men dessutom finns en rad indirekta energiposter i transportsystemens livscykel, t.ex. byggnation och underhåll av infrastruktur samt tillverkning och service av fordon. Den indirekta energin utgör 64-66% av den totala energianvändningen i spårsektorn medan motsvarande i vägsektorn är 42-45%. Detta bör ha implikation på planerings- och beslutsprocesser som berör transportsektorns energianvändning och miljöpåverkan. Två fallstudier av aktuella infrastrukturprojekt har också utförts.Botniabanan mellan Sundsvall och Umeå samt vägtunnelprojektet Södra Länken i Stockholm. Botniabanan bidrar till en total minskning av energianvändning i transportsektorn. Med avseende på infrastrukturenergi per förväntad producerad transportnytta är Botniabanan ungefär lika energieffektiv som den svenska genomsnittsjärnvägen. Södra Länken medför en infrastrukturell energianvändning per producerad transportnytta som är avsevärt högre än vad den är för det svenska vägtrafikgenomsnittet. Dessutom medför Södra Länken en totalt sett ökad energianvändning i transportsektorn.