Propaganda by Proxy:
Ukrainian oligarchs, TV and Russia's influence

Jakob Hedenskog and Mattias Hjelm

L OCAL ELECTIONS WILL take place in Ukraine on 25 Octo-
ber 2020. The elections will be held in the country’s 25
regions (oblasti), excluding the Autonomous Republic of
Crimea and the city of Sevastopol, which have been il-
legally occupied by Russia since 2014. The elections are
being held in the context of the ongoing war in the east
of the country, where Russia-sponsored separatists oc-
cupy certain districts of the Donetsk and Luhansk oblasts.
The Kremlin’s projection of power in Ukraine is not,
however, exclusively about hard power, the kind of power
that is projected using such means as tanks and military
expansionism.

Russia’s war against Ukraine — now in its seventh year—
has accentuated the position of television as the Russian
government’s strongest asset in its information warfare.
TV news played a vital role in the public’s perception in the
initial phase of the war, as many in the largely Russian-spe-
aking population watched Russian news. In August 2014,
the Ukrainian government blocked 14 Russian TV chan-
nels from the cable networks to stop them from spreading
war propaganda in the country. Still, Russian propaganda
has re-appeared on some of the Ukrainian TV channels
owned by Ukrainian media groups. These media outlets
are controlled by oligarchs through a legion of compa-
nies, and viewers are often unaware of who owns and ma-
nages the editorial line of the different TV channels. In
addition to banning the broadcast of Russian channels,
in September 2015 the Ukranian parliament, [erkhovna
Rada, passed a law introducing new rules of ownership
for television and other broadcast companies. The law also
stipulated new financial disclosure requirements for ow-
ners in order to increase transparency and prevent foreign
influence in the domestic information space.

OLIGARCHS IN UKRAINE

The issues of media ownership and Russian propaganda
messaging remain an ongoing concern in Ukraine. Of the
top 20 most-viewed TV channels in the country, almost all
belong to the same people who top the list of Ukraine’s
wealthiest oligarchs — Rinat Akhmetov, Viktor Pinchuk,

Dmytro Firtash, Serhiy Liovochkin, Thor Kolomoisky,
Petro Poroshenko and Viktor Medvedchuk — some of
whom have close contacts with Russian political power
(Figure 1).

The same people who dominate the media in Ukraine
also fund political parties and individual politicians. Ri-
nat Akhmetov, Ukraine’s richest man, supports the Op-
position Bloc, the successor of the Party of the Regions,
which was the party of President Viktor Yanukovych, who
was ousted in 2014. The Opposition Bloc entered the par-
liament in 2014, but did not overcome the 5% barrier in
2019. Viktor Pinchuk is accused of being occasionally in-
volved in politics, supporting whichever politician or party
that seems most beneficial for him at any given moment.
Thor Kolomoisky often supports several political projects
at the same time and can even have his agents in forces
that are publicly opposing his political interests. Dmytro
Firtash, commonly described as a “Kremlin influence
agent in Ukraine,” together with his business partner Ser-
hiy Liovochkin (former chief of staff under Yanukovych),
is affiliated with the party Opposition Platform — For Life.
This party is openly pro-Russian and led by another infa-
mous oligarch, Viktor Medvedchuk, often referred to as a
grey cardinal of Ukraine’s politics and the main Kremlin
voice in the country. Nonetheless, the common trend for
the oligarchs in media is that they use their own media out-
lets to back up their political influence, and political influ-
ence helps them to safeguard their positions in business.
For this reason, they invest heavily into their media outlets.

According to polls, television remains the central news
source for 74 per cent of Ukrainians and the most active
voters watch TV. Therefore, from the point of view of
political leverage, the interest in TV channels is quite lo-
gical. The oligarchs’ economic interests are in some cases
tightly connected to specific regions; Akhmetov’s, for ex-
ample, are connected to the Donetsk and Luhansk regions;
and Kolomoisky’s, to the Dnipropetrovsk region. Conse-
quently, the influence of their respective channels could
have a large impact in particular regions in the local elec-
tions on 25 October 2020.

FOI Memo: 7312
Project No: A112001
Approved by: Mike Winnerstig

RUFS BRIEFING No. 48
OCTOBER, 2020




Other owners

Petro Poroshenko

Viktor Medvedchuk

@

Rinat Akhmetov

YKPAIHA YKPAIHA

123

Figure 1: Oligarchs' control over TV

Viktor Pinchuk

(L *lc'rv
eme K

©

lhor Kolomoisky
1+l 242

000
e

Dmytro Firtash &
Serhiy Liovochkin

o Q «©
HTH M

META

©Onikeens I

Source: FOI based on www.bigdataua.com (August 2020 — per cent of TV viewership share)

In recent years, perhaps the most influential pro-Russian
Ukrainian oligarch has been Viktor Medvedchuk, who is
a close friend of Russia’s president, Vladimir Putin (who
in fact is also the godfather of Medvedchuk’s daughter).
In 2018-2019, Medvedchuk purchased three TV channels
through lawmaker Taras Kozak, a business associate and
political partner, and thus increased his political presence
inside Ukraine. Together, the three channels, 112, News
One and ZIK, account for more than 28 per cent of the
Ukrainian news channels’ viewers (see Figure 2). Additio-
nally, the three channels also produce 18 of the 40 most
popular information programs.

These three channels are actively involved in spreading
the Russian views and supporting pro-Russian political
parties. This is particularly the case for Medvedchuk’s own
party, Opposition Platform — For Life, an offspring of the
Opposition Bloc, which received 13 per cent of the votes
in the 2019 parliamentary elections and holds the position
as the second-largest fraction in the current Verkhovna
Rada. Part of the party’s popularity may come from the
support of these TV channels. Opposition Platform — For
Life also receives major support from channels owned by

Dmytro Firtash and Serhiy Liovochkin, as their political
TV agenda is identical to that of Medvedchuk.

RUSSIA'S PROPAGANDA NARRATIVE IN UKRAINE
Russian propaganda against Ukraine generally works in
two directions: the domestic one (aimed at the Ukrainian
audience) and the international one (aimed at creating an
image of Ukraine and events there for the international
audience). One of the most actively used Russian nar-
ratives in the political discourse in Ukraine involves the
necessity to support/protect the Russian-speaking po-
pulation, while another underlines Ukraine’s “Hast-West
division.” Other often used themes are traditional values —
shared and propagated by the Russian political leadership
(Church, traditional family) — while “European values”
(LGBT, gender equality) are presented as dangerous and
alien to Ukraine.

In recent years, but especially after the 2019 presiden-
tial and parliamentary elections in Ukraine, anti-Western
and anti-democracy messages have become increasingly
more widespread in the country’s information space. They
are traditionally disseminated by Russian and pro-Russian

FOI
Swedish Defence Research Agency
SE-164 90 Stockholm

Tel: +46 8 5550 3000
www.foi.se



OMO3HLIAHA ﬂ
MNATGOPMA - 3

34 KHUTTA

Viktor Medvedchuk

Q@ ==z

Petro Poroshenko
/8
npﬂM““ EBponeicsra
/4 €L =

Figure 2: News channels and affiliated political parties

Other owners

Rinat Akhmetov

YKPAIHA

Source: FOI based on www.bigdataua.com (August 2020 — per cent of TV viewership share)

information actors, but have now been joined by Yanu-
kovych-era “revanchist” politicians and their affiliated me-
dia outlets. TV channels associated with Medvedchuk play
a prominent role in the campaigns to discredit Ukraine’s
reform agenda and promote various malign narratives. The
oppositional TV channels tend to give airtime to pro-Rus-
sian politicians and “experts” who promote Ukraine-re-
lated fake narratives. These messages mostly centre on
the domestic agenda, depicting Ukraine as a “failed state”
with an ineffective government leading the country to total
collapse. Medvedchuk’s media empire frequently parrots
Moscow’s narratives claiming that pro-European reforms
are aimed at selling the Ukrainian economy to the West,
that Ukraine is a pawn in geopolitics and, more recently,
that the coronavirus has proven liberal democracy to be
ineffective. Other popular narratives depict the incumbent
government’s inability to fulfil the Minsk agreement and
restore order in the eastern part of the country. In con-
junction with the upcoming local elections, Medvedchuk’s
channels have repeatedly demanded that elections should
be held for the Donetsk Oblast Council and the Luhansk
Oblast Council, in the Kyiv-controlled territories, as their

functions are currently being performed by civil-military
administrations, appointed by the president. These recur-
rent narratives portray Ukraine as a ruined country whose
only option for survival is to negotiate with Russia.

POLITICAL BIASES IN THE LOCAL ELECTIONS

Thor Kolomoisky and his affiliated TV channels actively
promoted Zelensky and his party in the 2019 elections,
but have since then shifted focus to promoting the For the
Future Party instead. The head of the party, Ihor Palytsia,
the former governor of the Odesa oblast and a close ally
of Kolomoisky, is a frequent studio guest and the rheto-
ric of For the Future is openly oppositional. Rinat Akh-
metov’s TV channels appear to have divided loyalties, in
which Poroshenko’ FEuropean Solidarity Party, Yulia Ty-
moshenko’s Fatherland Party, Zelensky’s party, Servant of
the People, as well as Oleh Lyashko’s Radical Party, are all
present.

Pryamyi Channel, allegedly controlled by Petro Poros-
henko, the former president, has an explicit positive bias
towards the ex-president himself. Most of its airtime is
devoted to his associates and the parts of the current

FOI
Swedish Defence Research Agency
SE-164 90 Stockholm

Tel: +46 8 5550 3000
www.foi.se



government that are loyal to him. Popular narratives in his
channels revolve around pro-European messages, patrio-
tic appeals, and frequent defamation of President Zelen-
sky and his party, Servant of the People. Pryamyi Channel
even broadcasts a whole package of programs customised
to promote black PR against the government.

For the first time in almost 10 years, Ukraine’s ruling
party does not have its own TV channel. Representati-
ves of the Servant of the People party are repeatedly for-
ced to comment on someone else’s agenda, and regularly
find themselves in a minority position, where even the
hosts play along with their opponents. With neither their
own media outlet, nor the predominant loyalty of any
large media group, the situation is unfavourable for the
ruling party. Pro-Russian forces accuse Zelensky and his
team of destroying Ukrainian institutions and leading the
country to final decline, while the party propaganda of the

pro-Western opposition works in the same direction, only
with a slightly different argument.

IMPLICATIONS

Highly consolidated media ownership remains a consistent
feature in Ukraine, as 75 per cent of the total television
viewership is controlled by a handful of individuals. Biased
coverage means that voters in the upcoming local elections
receive inaccurate and partial information. Given the
country’s heavy reliance on the use of TV, the media can
to a great extent determine how reality is presented and
perceived. The way TV channels frame certain events plays
a decisive role in the formation of public opinion. There-
fore, the concentration of ownership of the information
space is being problematic both for Ukraine’s democratic
system and its national security. W

Jakob Hedenskog is a Deputy Research Director at FOI's Russia and Eurasia Studies Programme. Mattias Hjelm is an

intern at the same programme.

Learn mote about FOI's Russia and Eurasia Studies Programme at www.foi.se/Russia.

FOI
Swedish Defence Research Agency
SE-164 90 Stockholm

Tel: +46 8 5550 3000
www.foi.se



