SEDRIS - Syntetiska omgivningar, standarder och tekniker
Publiceringsdatum: 2001-01-24
Rapportnummer: FOA-R--00-01733-202
Sidor: 52
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- SEDRIS
- syntetiska omgivningar
- interoperabilitet
- simulering
- distribuerad simulering
- synthetic environments
- interoperability
- distributed simulation
- E3038
- 32
Sammanfattning
SEDRIS är en teknologi som utvecklats som en del i amerikanska försvarsdepartementets M&S-kontors "Master Plan" vid sidan om teknologier som t ex HLA. SEDRIS är avsett att vara ett ramverk för att kunna representera syntetiska omgivningar. Ramverket specificerar en entydig representation av omgivningen samt mekanismer för ett förlustfritt datautbyte. Detta gör att simulatorer ska kunna använda sig av i grunden samma omgivningsdatabas, men datautbytesmekanismerna skall fortfarande göra det möjligt för simulatorerna att använda sina vanliga databasformat. Ovan nämnda egenskaper gör att möjligheterna till återbruk av omgivnings- och objektmodeller ökar markant, vilket i längden sparar resurser både vad gäller utvecklingstid och anskaffning. Samtidigt ökar förutsättningarna för interoperabilitet, då SEDRIS system för datarepresentation strävar efter att de i omgivningsdatabasen ingående objekten och fenomenen skall tolkas på samma sätt oavsett vilken tillämpning som använder den. I t ex distribuerad eller live/virtualsimulering leder detta till att förutsättningarna för en "fair fight" ökar. Rapporten diskuterar grundläggande koncept för modellering och simulering, främst med fokus på distribuerad simulering och interoperabilitet. Vidare definieras och förklaras begreppet "syntetisk omgivningsdatabas" och vilka problemställningar som finns för att knyta syntetiska omgivningsdatabaser till simuleringar. SEDRIS koncept, teknologi, förutsättningar och utveckling redovisas grundligt. Till detta ges en redovisning av Sveriges nuvarande situation inom M&S.