Årsrapport 2000 för FOAs forskning inom FoT-område Människa-System-Interaktion med Fysiologi

Författare:

  • Sandström Lars

Publiceringsdatum: 2001-01-01

Rapportnummer: FOI-R--0010--SE

Sidor: 56

Skriven på: Svenska

Nyckelord:

  • Beslutsstöd
  • informationsöverföring
  • färg-symboluppfattning
  • mental belastning
  • temporalt beslutsstöd
  • sensorintegration
  • cockpitdesign
  • laserskydd
  • bildförstärkare
  • barofysiologi
  • dekompressionssjuka
  • accelerationsfysiologi
  • termo- och arbetsfysiologi
  • kamouflagedräkt
  • colour coding
  • mental payload
  • situation awareness
  • datafusion
  • temporal display
  • cognitive cockpit
  • laser protection
  • aviation medicine
  • G-protection
  • G-suit
  • human centrifuge
  • submarine escape
  • AIP-submarines
  • pollutants
  • exercise and thermal payload
  • ME (Marknadsenheten)

Sammanfattning

Människans roll i framtida konflikter och strider kännetecknas av höga krav på operatören i olika informations- och teknikintensiva system. Ny teknik måste anpassas till vad människan, individuellt och i grupp, kan hantera, tillgodogöra sig och kontrollera. Inom delprogrammet Fysiologisk belastning har fortsatta studier bedrivits kring metoder för att minimera skadorna och höja säkerheten vid räddning av ubåtsbesättningar från aktuella djup. Fri uppstigning (FU) eller individuell räddning utgör ett alternativt räddningssystem som förhoppningsvis med ökad säkerhet också kan nyttjas vid större djup. Basal kunskap om dekompressionssjukans mekanismer är då väsentlig. En annan viktig forskningsaktivitet är utvecklandet av metoder för att utföra luftanalys och metoder för övervakning och begränsning av föroreningar i ubåtens atmosfär. Vid flygning med högprestanda plan utsätts piloten för mycket höga +Gz-krafter vilket ofta ger upphov till smärta i armarna (G-inducerad armsmärta). FOI har studerat dels vilka åtgärder som kan genomföras för att påverka det akuta tillståndet dels vilka de fysiologiska orsakssambanden är och huruvida dessa kan få långsiktiga effekter och därmed riskerna för framtida funktionshinder. Två uppdrag genomförs vid Karolinska Institutet (Kl). I det ena studeras olika sätt att analysera samverkan mellan muskulär styrka/uthållighet hos flygföraren, hans personliga utrustning och flygningens kravprofil, i det andra bedrivs forskning kring motmedel mot sömnighet under fysiologisk belastning/arbete. Inom delprogrammet Mental belastning har studier i internationell samverkan bedrivits för att för att utveckla praktiskt användbara värderingsinstrument i första hand för bedömningar av flygförarens belastning under olika faser av ett uppdrag. Principer för värdering av bildförstärkarkapacitet har testats i metodförsök under varierande ljus- och väderförhållanden och under alla årstider.