Protection against increased gravitational (G) forces afforded by the hydrostatic anti-G suit Libelle(R) is not adequate for use in a 9 G aircraft

Författare:

  • Eiken Ola
  • Kölegård Roger
  • Lindborg Bertil
  • Aldman Matts
  • Karlmar Karl-Erik
  • Linder Jan

Publiceringsdatum: 2001-01-01

Rapportnummer: FOI-R--0085--SE

Sidor: 19

Skriven på: Engelska

Nyckelord:

  • Hydrostatisk G-dräkt
  • G-krafter
  • G-skydd
  • G-tolerans
  • pneumatisk G-dräkt
  • hydrostatic anti-G suit
  • G-forces
  • G-protection
  • G-tolerance
  • pneumatic anti-G-suit
  • 530

Sammanfattning

De G-skyddande egenskaperna hos en nyutvecklad G-dräkt (Libelle(R); L) jämfördes med det i JAS 39 Gripen befintliga G-skyddssystemet (anti-G ensemble 39; AGE-39). Metoder. Tre piloter undersöktes i centrifug under det att de bar: (1) L-dräkten, (2) AGE-39 samtidigt som de utförde maximala anti-G anspänningsmanövrer (AGSM) under hela G-expositionerna och (3) AGE-39 samtidigt som de endast utförde AGSM initialt under G-expositionerna. G-intensitetstolerans undersöktes medelst G-profiler med snabb G-tillväxt (Rapid Onset Rate; ROR) där G-belastningarnas platåfaser varierade från +6 till +9 Gz. G-uthållighet undersöktes medelst "Simulated Aerial Combat Maneuvers" (SACM) bestående av tio 5.5-7.5 G cykler. Resultat. G-intensitetstoleransen var 6.3 G (=medel; spännvidd: 6.0-7.0 G) i L-betingelsen och 9.0 G hos alla försökspersonerna (fp) i såväl FM- som RM-betingelsen. Under ROR-expositionerna kunde således endast 6.0-G profilen tolereras av alla fp i samtliga tre försöksbetingelser. Under denna G-belastning var såväl muskelanspänning (mätt som elektromyografisk aktivitet i buk- och lårmuskel) som hjärtfrekvens hogre i L- än i RM-betingelsen. Medelartärtryck i ögonnivå var högre i FM- än i L- och RM-betingelserna. Endast en fp klarade att fullfölja SACM-profilen i L-betingelsen. I RM-betingelsen fullföljde samtliga fp SACM-profilen och i FM-betingelsen fullföljde två fp SACM-profilen. Slutsatser. Då AGE-39 användes var G-intensitetstoleransen 9.0 G oavsett om AGSM utfördes under hela eller endast under det initiala skedet av G-belastningarna. Då L-dräkten användes var G-toleransen 6.3 G. Således ger L-dräkten ej ett tillräckligt effektivt G-skydd för att kunna användas i ett 9-G flygplan.