Protection against increased gravitational (G) forces afforded by the hydrostatic anti-G suit Libelle(R) is not adequate for use in a 9 G aircraft
Publiceringsdatum: 2001-01-01
Rapportnummer: FOI-R--0085--SE
Sidor: 19
Skriven på: Engelska
Nyckelord:
- Hydrostatisk G-dräkt
- G-krafter
- G-skydd
- G-tolerans
- pneumatisk G-dräkt
- hydrostatic anti-G suit
- G-forces
- G-protection
- G-tolerance
- pneumatic anti-G-suit
- 530
Sammanfattning
De G-skyddande egenskaperna hos en nyutvecklad G-dräkt (Libelle(R); L) jämfördes med det i JAS 39 Gripen befintliga G-skyddssystemet (anti-G ensemble 39; AGE-39). Metoder. Tre piloter undersöktes i centrifug under det att de bar: (1) L-dräkten, (2) AGE-39 samtidigt som de utförde maximala anti-G anspänningsmanövrer (AGSM) under hela G-expositionerna och (3) AGE-39 samtidigt som de endast utförde AGSM initialt under G-expositionerna. G-intensitetstolerans undersöktes medelst G-profiler med snabb G-tillväxt (Rapid Onset Rate; ROR) där G-belastningarnas platåfaser varierade från +6 till +9 Gz. G-uthållighet undersöktes medelst "Simulated Aerial Combat Maneuvers" (SACM) bestående av tio 5.5-7.5 G cykler. Resultat. G-intensitetstoleransen var 6.3 G (=medel; spännvidd: 6.0-7.0 G) i L-betingelsen och 9.0 G hos alla försökspersonerna (fp) i såväl FM- som RM-betingelsen. Under ROR-expositionerna kunde således endast 6.0-G profilen tolereras av alla fp i samtliga tre försöksbetingelser. Under denna G-belastning var såväl muskelanspänning (mätt som elektromyografisk aktivitet i buk- och lårmuskel) som hjärtfrekvens hogre i L- än i RM-betingelsen. Medelartärtryck i ögonnivå var högre i FM- än i L- och RM-betingelserna. Endast en fp klarade att fullfölja SACM-profilen i L-betingelsen. I RM-betingelsen fullföljde samtliga fp SACM-profilen och i FM-betingelsen fullföljde två fp SACM-profilen. Slutsatser. Då AGE-39 användes var G-intensitetstoleransen 9.0 G oavsett om AGSM utfördes under hela eller endast under det initiala skedet av G-belastningarna. Då L-dräkten användes var G-toleransen 6.3 G. Således ger L-dräkten ej ett tillräckligt effektivt G-skydd för att kunna användas i ett 9-G flygplan.