Aluminised gelled fuels for ramjets. Introductory experimental studies

Författare:

  • Sandén Roland

Publiceringsdatum: 2001-01-01

Rapportnummer: FOI-R--0183--SE

Sidor: 17

Skriven på: Engelska

Nyckelord:

  • 210

Sammanfattning

Med aluminium som fyllmedel i ramm~bränslen kan i teorin mycket högre prestanda erhållas. Ett beräkningsexempel visar att volymspecifika impulsen ökar med 25% för en inblandning av 30% aluminium i jetbränsle. Vanligt aluminium ger dock svåra problem för bland annat förbränning och stabilitet hos bränslesuspensionerna. I detta arbete har en typ av ytbelagt aluminiumpulver, L-Alex, studerats med avseende på kemisk stabilitet och hanteringsrisker. Stabiliteten hos gelade suspensioner av L-Alex i jetbränslen har testats med reologiska metoder. En enkel laboratorieanläggning för provbränning av små prov av vätskeformiga bränslen har byggts upp. Resultat från flamförsök, fallhammare, DSC (differentiell svepkalorimetri) och mikrokalorimetri tyder på att L- Alex-pulvret kan hanteras säkert både vid slagpåkänning och vid måttlig uppvärmning. Resultaten visar att det har god stabilitet i torr luft men att det reagerar snabbt men inte häftigt i fuktig, måttligt uppvärmd luft. Reologiska studier av gelade suspensioner av L-Alex (15% och 30% L-Alex) i jetbränslena FF75 och JP-10 tyder på god stabilitet mot separation. Inledande förbränningsförsök med gelade suspensioner av L-Alex har utförts. Provbränningsanläggningen kräver dock ytterligare utveckling för att användbara resultat skall kunna erhållas.