Erfarenheter av att använda kommersiella första personsspel för taktisk ledning- och beslutsträning
Publiceringsdatum: 2001-01-01
Rapportnummer: FOI-R--0228--SE
Sidor: 68
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- beslutsfattande
- COTS
- ledning
- lågkostnadssimulering
- mikrovärldar
- PC-spel
- situationsmedvetenhet
- träning
- COTS
- command and control
- commercial PC-games
- decision making
- micro worlds
- low cost simulation
- situational awareness
- training
Sammanfattning
Syftet med studien var tvåfaldigt. Det första har varit beteendevetenskapligt inriktat och syftat till att utvärdera och pröva möjligheterna att använda den här typen av spel för att studera bl. a, ledning, beslutsfattande, situationsmedvetenhet, samarbete och kommunikation enskilt och i grupp, samt vilken metodik som behövs för att kunna genomföra detta. Det andra har varit tekniskt inriktat och syftat till att utvärdera och pröva spelmotorn, spelfunktionalitet och det medföjande scenarioutvecklingsverktyget. För att kunna studera dessa frågeställningar konstruerades, i det medföljande scenarioutvecklingsverktyget, tre scenarier där svensk taktik och operationskonst implementerats så mycket som möjligt. De frågeställningar som används vid studier av ledning och beslutsfattande under stabs- och fältövningar har visat sig fungera väl även i en spelbaserad värld, vilket visar att Första persons Spel, FPS, kan användas som tränings-, utbildnings- och forskningshjälpmedel för taktisk ledning och beslutsfattande. För att det skall vara möjligt att använda kommersiella PC-spel för den här typen av mikrosimuleringar krävs dock god kunskap om taktik och operationskonst, väldefinierade scenarier, noggrann Utvärdering och prövning. Vid försök krävs även att den här typen av mikrosimulering kompletteras med bl a. muntlig simulering för att minska upplevelsen att det är ett spel för nöje och rekreation. Det fortsatta arbetet kommer att inriktas på att utveckla metoder och hjälpmedel för att effektivisera och förbättra datainsamlingen vid den här typen av datorbaserade mikrosimuleringar. Fortsatta utvärderingar av kommersiella PC-spel kommer att ske i syfte att studera interaktions-, presentations och visualiseringsprinciper.