The effect of muscular straining on G-protection during assisted pressure breathing
Publiceringsdatum: 2001-01-01
Rapportnummer: FOI-R--0230--SE
Sidor: 14
Skriven på: Engelska
Nyckelord:
- G-dräkt
- G-krafter
- G-skydd
- G-tolerans
- muskelanspänningsmanöver
- övertrycksandning
- anti-G suit
- muscular straining
- G-forces
- G-protection
- G-tolerance
- pressure breathing
Sammanfattning
Syftet var att undersöka inverkan av anti-G anspänningsmanövrer (AGSM) på de G-skyddande egenskaperna hos det G-skyddssystem som används i JAS 39 Gripen (anti-G ensemble 39; AGE-39). Metoder. 10 försökspersoner (fp) utrustade med AGE-39 undersöktes i centrifug under det att (1) de utförde maximala AGSM under hela G-expositionerna (Fullständig Manöver; FM) och (2) endast utförde AGSM initialt under G-expositionerna (Reducerad manöver; RM). G-intensitetstolerans undersöktes medelst G-profiler med snabb G-tillväxt (Rapid Onset Rate; ROR) där G-belastningens platåfaser varierade från 6.5 till 9.0 G. G-uthållighet undersöktes medelst "Simulated Aerial Combat Maneuvers" (SACM) bestående av 10 5.5-7.5 G cykler. Resultat. G-intensitetstoleransen var 8.8 (=medel; spännvidd; 8.5-9.0) i RM-betingelsen och 9.0 hos samtliga fp under FM-befingelsen. Medelartärtrycket i ögonhöjd var 30-50 mmHg högre vid varje given ROR G-belastning i FM- jämfört med RM-betingelsen. Samtliga fp fullföljde SACM profilen i RM-betingelsen; omedelbart efter profilen skattades ansträngningsgraden som 5.5 (3.5-7.0) på en 10-gradig skala. I FM-betingelsen avbröt en fp SACM profilen prematurt på grund av utmattning; ansträngningsgraden skattades som 7.0 (3.0-9.0) i FM-betingelsen. Slutsatser. AGE-39 ger ett gott G-skydd vilket åskådliggjordes av att samtliga fp tolererade 8.5 G då AGSM endast utfördes under det initiala skedet av G-belastningarna. För att tolerera 9.0 G var emellertid 40% av fp tvungna att utföra AGSM under större delen av G-belastningen. Att artärtrycket endast var 30-50 mmHg högre med än utan AGSM talar för att övertrycksandning endast i ringa omfattning höjer artärtrycket vid samtidiga muskelanspänningsmanövrer. Följaktligen kan sannolikt PBG´s G-skyddande effekt helt tillskrivas en förbättring av pilotens passiva (relaxerade) G-tolerans.