Realism i ledningsövningar
Publiceringsdatum: 2002-01-01
Rapportnummer: FOI-R--0488--SE
Sidor: 20
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- ledningsträning
- krigsspel
- realism
- command and control
- training
- wargaming
Sammanfattning
Rapporten är en bearbetning av en magisteruppsats, vars syfte var att finna generella principer för hur man skapar realism. Här fokuseras på de idéer och resultat som kan vara användbara i ledningsspel eller stabsövningar. Rapporten grundar sig till stor del på litteraturstudier, som sedan har kompletterats med studier av ledningsspel, mikroanalys av videomaterial och intervjuer av speldeltagare. Det är inte nödvändigt med realism i alla detaljer. Huvudsaken är att händelserna upplevs som verkliga och att man kan påverka det som sker. Deltagarna bör fås att fokusera på "spelets verklighet´, vilket underlättas om händelseutvecklingen är intressant och lagom komplex. "Frånvaro av motsägelsefull information" är förmodligen den viktigaste enskilda faktorn. Det gäller att minimera ovidkommande händelser och information som strider mot spelets logik. Osäkerhet kring händelseutvecklingen och ny oväntad information ökar deltagarnas uppmärksamhet och engagemang. Detta talar för slutna spel. Samma effekt kan nås genom att utnyttja tävlingsinstinkten som ofta visar sig i dubbelsidiga spel. Alla deltagare måste respektera spelets regler och inte fantisera fram orealistiska förutsättningar. Det senare gäller inte minst spelledningen som lätt kan sabotera en övning, genom att alltför drastiskt manipulera förutsättningarna i spelet. Om deltagarna inte ser sambandet mellan handling och konsekvens, kommer man att uppleva spelet som overkligt. Följden blir ofta att man förlorar sitt engagemang och övningens effekt kan minska.