High speed combustion: Computational fluid dynamics modeling and experimental diagnostics

Författare:

  • Fureby Christer
  • Carlsson Torgny
  • Kupiainen Marco

Publiceringsdatum: 2002-01-01

Rapportnummer: FOI-R--0520--SE

Sidor: 71

Skriven på: Engelska

Nyckelord:

  • CFD
  • turbulens
  • höghastighetsförbränning
  • beröringsfria mätmetoder
  • interferometri
  • LIF
  • Raman-spridning
  • CARS
  • CFD
  • turbulence
  • high speed combustion
  • non-intrusive measurement
  • sclieren
  • interferometry
  • LIF
  • Raman-scattering
  • CARS

Sammanfattning

För att möta kraven på högre hastigheter, större räckvidder och utökade operationsområden, ställs allt större krav på nutida och framtida framdrivningssystem att producera mer effekt under allt kortare tid från allt mindre och mer kompakta förbränningssystem. För utveckling av framdrivningssystem är det därför av avgörande betydelse att erhålla maximal förbränningseffektivitet med stabil funktion, att förbättra systemens säkerhet, att kunna minimera förbränningsinducerade instabiliteter och att kunna uppfylla miljöbegränsningar. En grundläggande förståelse av strömningsmekanik tillsammans med de termodynamiska och kemiska processer som ingår i förbränningen blir följaktligen en nödvändig bas för att kunna konstruera, handhava, underhålla och anskaffa effektiva och tillförlitliga framdrivningssystem. I denna rapport ges de fysikaliska och numeriska grunderna för (CFD) modellering av reaktiv förbränning och en beskrivning av beröringsfria mätmetoder för förbränningsdiagnostik som kan användas för att förstå och utveckla bästa möjliga framdrivningssystem. Rapportens främsta syfte är att tjäna som en solid grund för fortsatt arbete inom projektet "Höghastighetsförbränning".