Användning av metodik för livscykelanalyser i upphandlingsprocessen av försvarsmateriel

Författare:

  • Hochschorner Elisabeth
  • Finnveden Göran

Publiceringsdatum: 2003-01-01

Rapportnummer: FOI-R--0786--SE

Sidor: 32

Skriven på: Engelska

Nyckelord:

  • upphandling
  • livscykelanalys
  • förenklad livscykelanalys
  • livscykelkostnad
  • försvarsmateriel
  • offentlig upphandling
  • purchasing
  • life cycle assessment
  • simplified life
  • cycle assessment
  • life cycle costing
  • defence materiel
  • public purchasing
  • Försvarsanalys

Sammanfattning

Enligt ett regeringsbeslut 1998 ska Försvarsmakten (SAF) och Försvarets Materielverk (FMV) tillämpa ´Riktlinjer för miljöanpassad försörjning av försvarsmateriel´ i upphandlingsprocessens alla faser. Upphandling av försvarsmateriel år ett exempel på offentlig upphandling Miljöhänsyn i offentlig upphandling skiljer sig fran privat upphandling, beroende på skillnader i styrande lagar och föreskrifter, Den här rapporten innehåller en beskrivning av upphandlingsprocessen, aktörer, och styrande dokument vid upphandling av försvarsmateriel i Sverige Eftersom upphandlingsprocessen genomgår förändringar idag, beskrivs den endast översiktligt. De miljölkrav som, enligt Försvars- makten bör ställas på den vara som skall upphandlas inkluderas i rapporten. Rapporten innehåller också preliminära förslag på hur livscykelanalyser (LCAer) eller livscykeltänkande kan integreras i upphandlingsprocessen av försvarsmateriel. Mer fullständiga resultat kommer att presenteras i projektets slutrapport. 2003-2004. Vårt huvudsakliga förslag är att försvarssektorn arbetar systematiskt genom olika produktgrupper. För varje produktgrupp bör traditionella eller förenklade LCAer (i detta fall MECO) utföras för referensprodukter inom varje produktgrupp. Resultatet bör ge en identifiering av kritiska aspekter i produkternas livscykler. Dessa resultat bör användas vid utformningen av TTEM och kriterier for upphandling, Rapporterna bör vara offentligt tillgängliga för att tillåta granskning och diskussion av resultaten. För att arbetet ska vara kostnadseffektivt bör internationellt samarbete eftersträvas. SAF eller FMV bör ha ansvaret för att sådana LCA genomförs. SAF bör se till att miljökrav baserade pa ett livscykelperspektiv, inkluderas i TTEM. LCA kan också, i speciella fall, genomföras som en integrerad del av upphandlingsprocessen.