SceneServer - a 3D software assisting developers of computer vision algorithms

Författare:

  • Bennet Fredrik
  • Fenelius Stefan

Publiceringsdatum: 2003-01-01

Rapportnummer: FOI-R--0831--SE

Sidor: 80

Skriven på: Engelska

Nyckelord:

  • open scene graph
  • scengrafer
  • 3D
  • datorgrafik
  • datorseende
  • OpenGL
  • scene graphs
  • computer graphics
  • computer vision

Sammanfattning

Syftet med detta examensarbete är att utveckla en programvara (SceneServer) som kan generera data, t ex bilder och vertexlistor från 3D-modeller. Dessa modeller kan placeras i en virtuell miljö och kontrolleras från ett grafiskt användargränssnitt eller från en MATLAB-klient. Data kan hämtas till och bearbetas i MATLAB. Gränssnittet mellan MATLAB och 3D-miljön ger användaren ett kraftfullt verktyg där algoritmer kan designas och testas på ett snabbt och enkelt sätt. SceneServer ger användaren möjlighet att i detalj manipulera de modeller och scener som ska renderas. MATLAB kommunicerar med SceneServer-applikationen genom ett Java-bibliotek som är kopplat till ett interface i SceneServer. 3D-grafiken visualiseras med hjälp av Open Scene Graph, som i sin tur använder OpenGL. OSG är ett plattformsoberoende scengrafbibliotek, med öppen källkod, som används för visualisering av realtidsgrafik. OpenGL är ett mjukvaru-interface för att skapa avancerad datorgrafik i 2D och 3D.