Aerodynamiska data för vindturbiner från två unika mätdatabaser
Publiceringsdatum: 2003-01-01
Rapportnummer: FOI-R--0969--SE
Sidor: 23
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- aerodynamik
- prestanda
- vindturbin
- aerodynamics
- performance
- wind turbine
- Flygteknik FFA
- Aeronautics FFA
Sammanfattning
Två vindturbiner har granskats med avseende på aerodynamiska mätdata. Avsikten var att analysera data giltiga både för kontinuerliga mätningar och korta dynamiska förlopp. Avsättningen för sådan kunskap är främst för konstruktion och för kontakt mellan köpare och säljare. De två aggregaten avser forskningsturbiner, den ena placerad i Maglarp (80 m diam) med första rotation 1982. Maglarpsmaskinen uppfattades då som en prototyp för kommande industriproduktion. Den andra maskinen var en mer renodlad forskningsmaskin med konstant bladprofil, där det ena bladet (två totalt) var utrustat med tryckhål. Maskinen togs fram av NREL och provades i NASA, Amesstora vindtunnel år 2000. En slutsats var att det aerodynamiska underlaget finns tillgängligt från båda maskinerna. Vidare att Maglarpsmaskinens antagna aerodynamiska koefficienter, som togs från den bland experter välkända publikationen "Theory of Wing Sections" av Abbot & Dönhoff, tycks vara acceptabla för att prediktera prestanda med modesta krav på noggrannhet. Svårigheterna med noggrannheten orsakades mest av kvaliteten på vindmätningarna. NREL-data inkluderar både den linjära delen av aerodynamiken såväl som stallområdet. Databasen, som är mer detaljerad än den från Maglarp, befanns vara synnerligen användbar för såväl stationära som dynamiska förlopp.