Förstudie inför sanering av dockor och tillhörande förtunnlar inom Ostkustens marinbas
Publiceringsdatum: 2004-01-01
Rapportnummer: FOI-R--0994--SE
Sidor: 21
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- Sanering
- förtunnlar
- dockor
- frysmuddring
- remediation
- foretunnels
- dry docks
- freeze dredging
Sammanfattning
På uppdrag av Försvarsmakten har FOI NBC-skydd, i samråd med MCN (Marksaneringscentrum Norr), genomfört en förstudie med syfte att studera förutsättningar och begränsningar med olika saneringsalternativ för förtunnlar och dockor inom Ostkustens marinbas. I en förtunnel har försök med den s.k. FriGeo-tekniken gjorts, vilket innebär bärgning av sediment med frysteknik. I Docka 1 gjordes uttag av betongprover på representativa väggytor som behandlats på något av följande sätt; genom tvättning med vatten med högtryckstvätt, dammsugning eller på obehandlad yta. Resultaten från undersökningen visar att sedimenten i samtliga förtunnlar bör saneras och tas om hand. Det konventionella tillvägagångssättet för upptag kan vara slamsugning alternativt grävning och torrläggning av förtunnlarna. FriGeo-metoden /frysmuddring) utgör ett alternativt upptagssätt. Oavsett val av upptagsmetod måste sedimenten avvattnas och vattnet tas om hand (filtreras) före återförande till recipienten. Ekonomiskt bör hela saneringen genomföras i en följd eftersom etableringskostnaderna är relativt höga. Transport till SAKAB utgör troligen det enda realistiska alternativet för omhändertagande. En sanering av golv och väggar i de olika dockorna bör föregå en sanering av sedimenten i förtunnlarna. Någon fullständig sanering av väggytorna verkar inte vara möjlig med de metoder som undersökts i förstudien. Den mest realistiska metoden torde vara dammsugning. För detta ändamål anlitas en saneringsfirma. Vid en sanering bör även bullerabsorbenterna bytas ut och sändas för destruktion då resultaten tyder på att adsorberar en viss halt av de analyserade föroreningarna.