Störning av navigeringssystem, slutrapport
Publiceringsdatum: 2003-01-01
Rapportnummer: FOI-R--1018--SE
Sidor: 70
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- Störning
- adaptiv lobformning
- sensorfusion
- GPS
- INS
- samverkan
- simulering
- jamming
- adaptive beamforming
- sensorfusion
- GPS
- INS
- collaboration
- simulation
Sammanfattning
Denna rapport redovisar slutresultat från projektet störning av navigeringssystem. En första version av en simuleringsmiljö för robusta navigeringssystem har utvecklats i projektet. Simuleringsmiljön kan bland annat användas för att utvärdera telekrigsduellen mellan ett navigeringssystem och ett störsystem. Projektet har implementerat och analyserat robusta navigeringsalgoritmer. Speciellt har ett robust navigeringssystem baserat på GPS, tröghetsnavigering (INS) och en lobformande gruppantenn simulerats i komplexa störscenarion. I svåra störscenarion med många (luftburna) störare krävs dels ett störskydd i form av gruppantenn och lobformning samt fusion av information från GPS och tröghetsnavigeringssystem (INS). Olika navigerings- och lobformningsalgoritmer samt antenngeometrier har undersökts med simuleringar för störscenariot. Det krävs en väl genomtänkt störstrategi för att kunna störa ut ett robust navigeringssystem. För en GPS-mottagare finns likheter mellan ett störscenario och ett scenario i stads miljö med signalskuggningseffekter, vilket gör att navigeringsstrategier utvecklade för strid i bebyggelse går att använda för fallet med störning mot navigeringssystem. Resultat visar att samverkan mellan flera navigerande farkoster ökar navigeringsförmågan under svåra förhållanden som störning och strid i bebyggelse. Ett robust navigeringssystems kostnad, vikt, volym och effektförbrukning medför att endast ett fåtal plattformar utrustas med detta system. Samverkan mellan plattformar med olika funktioner och navigeringsprestanda kan emellertid kompensera för detta.