Analys av CMMS-konceptet med fokus på Kunskapsanskaffning (KA) och Kunskapsbearbetning (KE)

Författare:

  • Mojtahed Vahid
  • Garcia Lozano Marianela
  • Ulriksson Jenny
  • Lundgren Mårten

Publiceringsdatum: 2003-01-01

Rapportnummer: FOI-R--1049--SE

Sidor: 55

Skriven på: Svenska

Nyckelord:

  • CMMS
  • kunskapsanskaffning
  • kunskapsbearbetning
  • konceptuella modeller av militära operationer
  • modellering och simulering
  • konceptuell modellering
  • FDMS
  • CMMS
  • knowledge acquistion
  • knowledge engineering
  • conceptual models of the mission space
  • modelling and simulation
  • conceptual modelling
  • ontology
  • FDMS

Sammanfattning

CMMS är konceptuella beskrivningar eller modeller av militära förlopp. Det är den första nivåns abstraktion av verkligheten och är tänkt att fånga in karaktäristiska detaljer i problemrymden. CMMS konceptet består även av verktyg för utveckling och återanvändning av de konceptuella modellerna, ett gemensamt bibliotek för förvaring av dessa, samt standarder för inhämtning och integrering av kunskap. En konceptuell modell skall vara ett verktyg för kommunikation mellan modellerare, systemutvecklare, domänspecialister och slutanvändare. Det främsta motivet för konceptuell modellering är att i ett tidigt skede av ett projekt fånga upp eventuella missförstånd. Under 2003 har arbetet i FOI:s CMMS-projekt fokuserat kring kunskapsanskaffning och bearbetning d.v.s. KA/KE-processen. I samband med detta har även språk- och verktygsfrågan berörts. Dessa tre områden har en naturlig koppling med varandra genom att alla tre samtidigt behövs för att kunna kartlägga de tidiga faserna i utvecklingsprocessen av CMMS. I denna rapport har vi försökt att redogöra för dessa begrepp. KA-delen diskuteras utförligt med ett antal metodologier som kunskapsanskaffare kan ha till sin hjälp. Medan KE-delen berör riktlinjer och rekommendationer för hur kunskapsbearbetningen kan gå till inom ramen för CMMS. Till skillnad från KA/KE behandlas Språk och Verktyg väldigt översiktligt i denna rapport.