Datorgenererade styrkor med mänskliga egenskaper
Publiceringsdatum: 2003-01-01
Rapportnummer: FOI-R--1076--SE
Sidor: 38
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- Systemteknik
- Systems Technology
- M&S
- CGF
- datorgenererade styrkor
- simulering
- kognitiv modellering
- HBR
- arkitekturer
- MSI
- computer generated forces
- simulation
- cognitive modelling
- architectures
- human factors
Sammanfattning
CGF-verksamheten vid FOI har under året bedrivits som två fristående projekt, som har haft täta kontakter och gemensam redovisning av verksamheten. Projekten kännetecknas av dels Systemtekniks mål att medverka till framtagning av ett referensbibliotek med kognitiva/beteendemodeller samt dels av Ledningssystems inriktning mot problematiken med att modellera den avsuttne soldaten. Projekten har många gemensamma intressen t.ex. metoder för uppgiftsanalys, användning av Al-algoritmer som välbefinnande, flock- och formationsbeteende m.fl., användning av data (experimentella och från verkligheten) i beteendemodellerna, verifiering och validering samt simulatorimplementering. Båda verksamheterna har som avsikt att arbetet skall komma till användning i kommande militära simuleringar bl.a. där många enheter är engagerade. Det visar sig också finnas behov av datorgenererade styrkor och operatörer också för studier och simuleringar inte minst inom FOI för ett antal olika tillämpningar och inom många projekt. Tyngdpunkterna för årets verksamhet har varit studium och analys av s.k. PMF, Performance Moderator Functions, med modellering och simulering av några prototyper, design av biblioteksuppbyggnad, verktyg för konstruktion och för integration av aktörsmodeller samt påbörjad uppbyggnad och test av databas (med fysiologiska och psykologiska data) för implementering av mänskligt beteende hos den simulerade avsuttne soldaten.