Numerical computation on the DLR-F6 aircraft configuration using different turbulence models
Publiceringsdatum: 2004-01-01
Rapportnummer: FOI-R--1154--SE
Sidor: 39
Skriven på: Engelska
Nyckelord:
- Numeriska beräkningar
- flygplansmodellen DLR-F6
- turbulensmodell
- avlöst strömning
- EDGE
- numerical computation
- DLR-F6 aircraft model
- turbulence model
- flow separation
- EDGE
Sammanfattning
Numeriska beräkningar har utförts på flygplansmodellen DLR-F6. Denna raport är en sammanfattning av dessa beräkningsresultat. En del av resultaten har presenterats (av Peter Eliasson) vid "2nd AIAA CFD Drag Prediction Workshop", där de aerodynamiska krafterna hade beräknats med en explicit algebraisk Reynoldsspänningsformuleringen kopplad med k - ? modellen (EARSM k - ? model). Beräkningarna gjordes för både DLR-F6 wing-body (WB) och wing-body-nacelle-pylon (WBNP) konfigurationerna med DLRs adapterade nät. Motståndspolaren har beräknats för a ? [-3°, 1,5°]. Jämfört med experimentella data stämmer de beräknade tryckfördelningarna bra, medan lyftkrafterna är något överpredikterade och motstånden är underpredikterade vid negativa anfallsvinklar. För att utröna effekterna av turbulensmodelleringen, har den andra delen av arbetet ägnats åt beräkningar av WBNP-konfigurationen med olika turbulensmodeller. Dessa inkluderar EARSM k - ? modellen, Spalart-Allmaras (S-A) modellen, SST modellen, standard k - ? modellen samt en låg-Reynoldstals (LRN) k - ? modell. Alla modellerna ger en likande stötposition på ovansidan av vingen, förutom S-A modellen som ger en tidigare stöt. Uppförandet i det separerade området efter stöten är ganska olika för de olika modellerna. SST modellen är generellt sett känsligare än andra modeller att detektera separation i gränsskikt med motriktad tryckgradient. LRN k - ? modellen, å andra sidan, tenderar att undertrycka separationen. De andra modellerna har ett uppförande som ligger mellan SST och LRN modellerna.