Jämförelse av stelkroppspenetration vid simuleringar med Euler respektive Lagrange formulering av målet

Författare:

  • Tjernberg Anders

Publiceringsdatum: 2004-01-01

Rapportnummer: FOI-R--1206--SE

Sidor: 13

Skriven på: Svenska

Nyckelord:

  • Autodyn
  • simulering
  • bromskraft
  • stela projektiler
  • autodyn
  • simulation
  • rigid projectile
  • retardation force
  • drag force

Sammanfattning

I verkansvärderingssimuleringar då enkla penetrationsmodeller används är det väsentligt att beskriva bromskraften på projektilen så bra som möjligt. Av denna anledning har ett antal AUTODYN simuleringar utförts där bromskraften har beräknats för en "stel" projektil. I dessa simuleringar har framförallt den tröghetsberoende delen av bromskraften studerats. Det vill säga den del som beror av penetrationshastigheten och målets densitet. En annan målsättning var även att jämföra simuleringar utförda med Lagrange- respektive Euler- formulering av målet. Simuleringarna gjordes med anslagshastigheterna 845 m/s och 2000 m/s. Jämförelserna visar att Euler-formuleringen underskattar inflytandet av tröghetskrafterna. Lagrange-formuleringen har däremot givit ett mera tillförlitligt resultat. Dessa resultat har även rapporterats till utvecklarna av AUTODYN (Century Dynamics), eftersom det är uppenbart att ett programmeringsfel orsakar avvikelsen. För stora hastigheter (ca 2000 m/s) kan skillnaden bli betydande. Vidare har det konstaterats i simuleringarna att det finns en gränshastighet då penetrationskanalen blir vidare än projektilen.