Jetdrivna luftfarkoster av typ "tailsitting" VTOL - möjligheter och problem

Författare:

  • Forsell Lars
  • Andersson Folke

Publiceringsdatum: 2005-01-01

Rapportnummer: FOI-R--1652--SE

Sidor: 22

Skriven på: Svenska

Nyckelord:

  • VTOL
  • tail-sitter
  • flight control
  • thrust-vectoring

Sammanfattning

Inom ramen för projektet Koncept och konfigurationsstudier (KoKoS), har det bedrivits en studie som syftar till att belysa de egenskaper och krav som är speciella för vertikal startande farkoster relativt de som har konventionell start och landning. VTOL-kapacitet bedöms komma att utgöra en karaktäristisk egenskap hos allt fler av de framtida luftfarkoster vilka ännu bara återfinns på ritbordet eller befinner sig i början av ett ambitiöst utvecklingsprogram. De flesta av dessa luftfarkoster kommer sannolikt att vara försedda med någon form av jetdrift där man utnyttjar kombinationen vektoriserade motorutlopp. Det främsta argumentet till VTOL-kapacitet är behovet av att komma bort från beroendet av konventionella baser. Detta är speciellt aktuellt vid vissa typer av internationella uppdrag där flygbaser med nödvändig infrastruktur, framför allt inom ramen för den nya nordiska stridsgruppen i närheten av aktuellt operationsområde, utgör en bristvara. Det finns också ett starkt önskemål om att ha förmåga till framskjuten basering av flygplan, i syfte att reducera tiden till insats. Det övergripande önskemålet, som kan infrias med hjälp av VTOL, ¨ar att reducera såväl tid som kostnader per utfört uppdrag