Analys av stokastiska fel i MEMS-IMU:er
Publiceringsdatum: 2006-01-01
Rapportnummer: FOI-R--2080--SE
Sidor: 54
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- stokastiska IMU-fel
- navigeringsekvationer
- TNS
- MEMS-IMU
- Integrerad navigering
- Allan-varians
- Monte Carlo-simuleringar
- flickerbrus
- stochastic IMU-errors
- navigation equations
- INS
- MEMS-IMU
- Integrated navigation
- Allan Variance
- Monte Carlo-simulations
- flicker noise
Sammanfattning
FOI bedriver forskning inom kostnadseffektiva integrerade navigeringssystem baserade på satellitnavigering. Både civila och militära navigeringsapplikationer har i dag krav på att klara av inomhusmiljö och stadsmiljö. En bra metod är då att stötta satellitnavigeringssystem med billiga tröghetssensorer som baseras på MEMS-teknik (Micro Electro Mechanical System). En ny och effektiv integrationsmetod, ultratät integration, ställer stora krav på god kännedom av de stöttande sensorernas stokastiska fel. MEMS-sensorer har dock stora och svårmodellerade fel. En automatisk metod har utvecklats och använts för att bestämma dominanta stokastiska IMU-fel från mätningar. Genom Monte Carlo-simuleringar har effekten av olika fel på navigeringen bestämts. Tre olika dynamikfall har undersökts: stillastående, lågdynamisk bana och cirkelbana. Syftet med rapporten är att analysera de stokastiska felens inverkan på navigeringslösningen. Resultatet visar på god överensstämmelse mellan genererade IMU-signaler och uppmätta värden. För felparametrar motsvarande en Crista MEMS-IMU hade de stokastiska IMU-felen störst inverkan på cirkelbanan. Navigeringsprestandan var där betydligt nedsatt jämfört med stillastående och lågdynamisk bana.