Ground vehicle modelling using RadThermIR - progress report 2006

Författare:

  • Persson Andreas

Publiceringsdatum: 2006-01-01

Rapportnummer: FOI-R--2200--SE

Sidor: 63

Skriven på: Engelska

Nyckelord:

  • RadThermIR
  • infraröd
  • modellering och simulering
  • CFD++
  • fordonsmodellering
  • motor
  • drivlina
  • interna värmekällor
  • RadThermIR
  • infrared
  • modelling and simulation
  • CFD++
  • vehicle modelling
  • engine
  • drivetrain
  • internal heatsources

Sammanfattning

Rapporten beskriver vad som genomförts inom fordonsmodellering under 2006 inom projektet "Optisk signaturanalys". IR signaturberäkningsprogram utvecklas kontinuerligt. Mer fenomen kan simuleras fysikaliskt korrekt. Trovärdiga målsignaturer är viktiga för värdering av konceptplattformar - d v s utveckla för lågsignatur på konstruktionsstadiet. Målsignaturer kan också stödja operatörsträning och användas för utveckling av målsignaturalgoritmer, uppdragsplanering och omvärldskännedom (vid användande av TAWS mjukvaran kopplad till RadThermIR) Huvudfokus för rapporten är: o Ny metodik för dynamisk motor och drivline modellering har utvecklats, testats och implementerats. o Nya kopplade RadThermIR och CFD++ beräkningar har demonstrerats och presenterats på ITBM&S konferensen. o En inledande validering av motor och drivlinemodellering mot fältförsök har genmomförts. Den nyutvecklade CFD++ och RadThermIR kopplingen visade att konvektiva bidrag från värmekällor kan vara svåra att modellera utan tillgång till volymflödesdata. Motor och drivlinemodelleringen inklusive valideringen kommer att rapporteras i en separat tekniskt rapport, en del resultat presenteras här. Olika ansatser för validering kommer att diskuteras. Program som kan kopplas till RadThermIR, såsom CFD++, TAWS, Cameo-Sim och EWSim kommer att nämnas.