Implementation of internal heat sources for infrared signature prediction of ground vehicles
Publiceringsdatum: 2007-04-27
Rapportnummer: FOI-R--2253--SE
Sidor: 82
Skriven på: Engelska
Nyckelord:
- RadThermIR
- infraröd
- fordonsmodellering
- modellering och simulering
- motor
- drivlina
- interna värmekällor
Sammanfattning
Rapporten beskriver ett första försök att dynamiskt simulera inre värmekällor för prediktering av markfordons infraröda signatur. De två fordon som undersökts är Pbv401 och T72. Simuleringarna är gjorda i RadThermIRTutanimport av CFD data. Resultatet har validerats mot mätdata från tidigare fältförsök. Geometrin och meshen för fordonen har importerats från ANSYS ICEM CFD och är delvis baserade på laserscanningar av fordonen. Den inre geometrin är till stor del gjord i RadThermIRT. Huvudfokus för rapporten är: Skriva en generell kod för distribuering av inre genererad värme samt luftens massflöde. Bygga upp modell i RadThermIRT med kopplingar mellan delar med geometri och delar utan (fluider). Simulera uppvärmnings- och avsvalningsförloppet. De huvudsakliga dragen i signaturen, d.v.s. grillen för kylluft och avgasutblås, representeras väl i simuleringarna både under uppvärmning och avsvalning. Även valideringen mot uppmätta temperaturer stämmer bra överens, framförallt under avsvalningsfasen då de mätta temperaturerna från fältförsöket var mer representativa som motorblockets medeltemperatur. Koden kan användas vid modellering och simulering av fordon under olika driftstillstånd, för duellstudier och signaturbibliotek. För plymberäkning och dess konvektiva effekter krävs en CFD beräkning vilket med fördel skulle kunna kombineras med den här beskrivna koden för inre värmekällor.