Dynamic Aeroelastic Simulation of the AGARD 445.6 Wing using Edge
Publiceringsdatum: 2007-04-23
Rapportnummer: FOI-R--2259--SE
Sidor: 26
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- Aeroelasticitet
- Edge
- CFD
- AGARD
- aerodynamisk dämpning
- transonisk fladder
- FSI
- LCO
- fladdergräns
- fladdermekanism
Sammanfattning
Tidsnoggranna, modalkopplade, aeroelastiska simuleringar har genomförts i Edge för ett standard experiment testfall: AGARD 445.6 aeroelastisk vindtunnel model. Anledningen med denna studie är att tillföra ytterligare validering av aeroelastiska funktionaliteten i Edge, samt att undersöka fladdermekanismen i det subsoniska och transoniska området. Simuleringsresultaten i både fladderfrekvens och fladdderhastighet är i god enighet med experimentella värden och andra liknande simuleringar, och producerar det förväntade "transonic dip" (sänkning i fladderhastighet) vid Mach 0.96. Analyser visar att fladderrörelsen i subsoniska området är karakteriserad som klassisk fladder med kombination av vingens böj- och torsionsmoder, medan fladdret i transoniska området är karakteriserad som en enkel instabilitet i första böjmoden.