G-toleransbestämning i "closed-loop-system" jämfört med "open-loop-system"

Författare:

  • Mikael Grönkvist
  • Britta Levin
  • Eddie Bergsten
  • Ola Eiken

Publiceringsdatum: 2008-05-20

Rapportnummer: FOI-R--2429--SE

Sidor: 15

Skriven på: Engelska

Nyckelord:

  • Dynamisk flygsimulator
  • humancentrifug
  • passiv G-tolerans
  • relaxerad G-tolerans

Sammanfattning

Traditionellt bestäms passiv G-tolerans i s.k. open-loop-styrda centrifuger, dvs. piloten/försökspersonen (fp) kan ej påverka G-belastningens storlek utan denna styrs från centrifugens kontrollrum. Den dynamiska flygsimulatorn vid FMV, Malmslätt, medger dock att fp själv kontinuerligt reglerar G-belastningen (closed-loop-styrning). Det är en vanlig uppfattning bland piloter att G-toleransen är högre under closed- än under open-loop-förhållanden. Syftena var att undersöka (1) om det är möjligt att använda closed-loop-styrning vid bestämning av passiv G-tolerans och (2) om passiv G-tolerans är högre om den bestäms i closed- än i open-loop-system. Metod: Passiv G-tolerans bestämdes hos åtta fp under tre betingelser: (1) OL-VFB; open-loop-styrning med visuell återkoppling (feed back), (2) OL-NFB; open-loop-styrning utan visuell återkoppling och (3) CL; closed-loop-styrning. Resultat: I CL-betingelsen varierade G-belastningen påtagligt och var i medeltal lägre än under OL-betingelserna under given stipulerad G-belastningsprofil. G-toleransen skiljde sig ej mellan CL (3.66 G), OL-VFB (3.70 G) och OL-NFB (3.64 G). Slutsatser: Under closed-loop-styrning är precision och reproducerbarhet vad gäller G-belastning inte tillräckligt god för att medge bestämning av passiv G-tolerans. Det föreligger inte någon systematisk skillnad i passiv G-tolerans om denna bestäms under closed- jämfört med open-loop-styrning.