Blue force tracking i EWSim
Publiceringsdatum: 2009-12-31
Rapportnummer: FOI-R--2822--SE
Sidor: 43
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- Simulering
- telekrig
- kommunikation
- HLA
- federation
- EWSim
- GPS
- Blue Force Tracking
- BFT
- positionering
Sammanfattning
Rapporten beskriver införandet av Blue Force Tracking (BFT) i EWSim (Electronic Warfare Simulation interface model) för distribuerade telekrigssimuleringar. EWSim ramverket har under ett flertal år utvecklats inom telekrigduellsimuleringsprojekt på FOI där nya modeller av system som har med telekrig att göra nyutvecklats och integrerats. Ramverket möjliggör att komplexa scenarier kan utvärderas i dueller där radar optronik och kommunikation ingår samtidigt och då speciellt med bäring på telekrig där nu även BFT system kan ingå. BFT system används för att kunna följa egna enheters positioner och rörelser där egna enheter bestämmer sin position med i första hand GPS och distribuerar sedan uppmätt position och hastighet mm till t ex en stab för sammanställning till en lägesbild. Syftet med att införa BFT i simuleringsmiljön är framförallt att studera effekten av störning mot positioneringssystemet och distributionsnätet, men även att studera hur den som nyttjar ett BFT-system avslöjar sig för fiendens signalspaningsenheter. Modellen som implementerats är generisk och bygger på att ett antal olika verkliga system och funktioner som har studerats. Om vi ansett att en funktion saknats i ett system har vi lagt till detta själva. Ett exempel på detta är visualiseringen i lägesbilden av BFT information där visning av hastighet och positionsosäkerhet är standard. Däremot har vi lagt in störindikationer på eget bevåg då vi ansett det vara väsentlig information att visa när man är utsätts för elektronisk attack. GPS-delen av BFT hanterar både civil och militär GPS. Två olika möjligheter att störa finns; brusstörning och vilseledning. Militär GPS är svårare att störa och vilseleda än civil GPS. Vid utstörning av GPS finns möjlighet att använda tröghetsnavigering som backup-system vilket även detta ingår i modellen. Avsikten med att vilseleda en GPS-mottagare är att få den uppmätta positionen att driva iväg ifrån den korrekta positionen utan att operatören eller systemet upptäcker det. En GPS-mottagare kan manipuleras genom att få den att acceptera en falsk insignal. En sådan kan skapas genom att t ex försena den verkliga signalen och repetera den eller genom att skapa en egen GPS-signal i en GPS-simulator. Möjligheterna att angripa den civila respektive den militära koden skiljer sig avsevärt. Den civila koden kan återskapas i en GPS-simulator, men den militära koden med anti-spoofing torde vara en hård nöt att knäcka. Det hävdas dock att den går att komma åt. I simuleringsmodellen är vilseledning av militär GPS ej möjlig då detta ansetts vara mycket svårt och en ytterlighet. Däremot går den civil GPS-mottagare att vilseleda. BFT är inte knutet till en viss typ av distributionssystem. Distribution av data är i princip teknikneutral. T ex körs amerikanska FBCB2 huvudsakligen på satellit, medan System). I modellen sker distributionen av BFT-data adresserat inom ett definierat nät med en routing tabell som beräknas så att minsta antalet hopp inom nätet sker. Vilka enheter som skall finnas i ett nät definieras i scenariot och näten kan vara kan vara både markburna radiosystem eller sattelitbaserade system. Modellen som nu ingår i EWSim ramverket kan nu användas i konfigurerbara scenarier som exempelvis kan utgå från FMs strategiska typsituationer vika kan brytas till ett antal typsituationer med tillhörande typfall där konsekvenser av BFT kan studeras och analyseras. I dessa typfall kan man då t ex se vad som sker om fiendens signalspaning hela tiden kan följa positionsuppdateringarna och vårt BFT system istället blir till ett till red force tracking (RFT!) eller konsekvensen av att använda civil GPS som innebär att man inte vet om man är utsatt för en viss typ av elektroniskattack eller endast har tappat sattelit fix. Även scenarier med mer civil tillämpning går att studera då det går att konfigurera modellen att efterlikna det civila VHF baserade AIS (Automatiskt Identifierings System) som används inom sjöfarten och flyget.