Buller, rättvisa och välfärd. En beslutsteoretisk och etisk studie om flygtrafik

Författare:

  • Jonas Clausen Mork
  • Nicolas Espinoza
  • Holger Rosencrantz
  • Per Wikman Svahn
  • Sara Bandstein
  • Ann-Sofie Stenerus

Publiceringsdatum: 2010-10-22

Rapportnummer: FOI-R--3028--SE

Sidor: 130

Skriven på: Svenska

Nyckelord:

  • Arlanda
  • LFV
  • Swedavia
  • etik
  • beslutsteori
  • buller
  • utsläpp
  • rättvisa
  • onödigt flygande
  • avvägningar

Sammanfattning

Denna rapport består huvudsakligen av fyra kapitel som vart och ett utreder problem som på ett eller annat sätt berör Stockholm-Arlanda Airports så kallade negativa externaliteter, d.v.s. samhällskostnader som uppstår till följd av flygplatsens verksamhet. Anledningen till att problemen är svårlösta och i vissa fall i det närmaste infekterade, är att olika människor har i grunden olika syn på hur världen bör förhålla sig. Även om de alltså i vissa fall är ense om faktafrågorna har de svårt att nå konsensus vad gäller problemens normativa aspekter. Det övergripande syftet med denna rapport är att formulera, avgränsa och representera de olika problemen samt att tillhandahålla en begreppsapparat anpassad för att diskutera och eventuellt lösa dem. För dessa syften är filosofisk etik och beslutsteori de mest lämpliga kunskapsdomänerna att utgå ifrån (varför detta är fallet kommer att förklaras senare i texten). Dessutom krävs relativt djupgående insikter i delar av flygplatsverksamheten vid Arlanda. Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, torde vara en av få institutioner i Sverige som kombinerar dessa två kompetenser. Således har FOI på uppdrag av LFV (senare ombildat till Swedavia AB) åtagit sig att utföra denna utredning. Arbetet inleddes november 2009 och slutfördes i februari 2010. Resultaten är tänkta att användas i Swedavias kommande ansökan om nytt miljötillstånd för Arlanda, men även som en mer generell vägledning vid verksamhetsbeslut.