Ledningskrigföringssimulatorn Planeringsverktyg - Experiment 1
Publiceringsdatum: 2010-12-27
Rapportnummer: FOI-R--3054--SE
Sidor: 31
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- LKS
- GOP
- COPD
- Planeringsverktyg.
Sammanfattning
I transferprojektet LKS planeringsverktyg, som detta arbete genomförs inom, tar vi fram en demonstrator som främst ska kunna användas som planeringsstöd i operativ stab (J3 INSS Info Ops-sektion) där den visar effekter på ledningsförmågan av telekrig och CNO i planerade scenarier. Arbetet bedrivs iterativt och inkrementellt där experimentet som beskrivs i rapporten är en viktig del av detta. Detta dokument sammanfattar erfarenheter och kommentarer som gavs under genomfört experiment. Detta experiment innefattade GOP steg 3, vilket inte var optimalt och därför behöver förändras till att fokusera på steg 4 i GOP. Utifrån ett färdigt CONOPS bör staben planera flera alternativa informationsoperationer, vilka sedan kan användas i krigsspel mot en röd/grön sida som förberetts av spelledningen. Det är dessutom önskvärt med ett GOP/COPD stöd. Enligt GOP/COPD används synkroniseringsmatrisen för att skapa en överblick på alla aktiviteter kopplat till resurser i en operation, samt för att ge en bild av deras tidsmässiga relation. För att beskriva de olika flödena för att lösa en uppgift användes i experimentet ett Gantt-schema som visar operationens fortgång och beroenden mellan olika faser. Gantt-diagrammet ansågs vara bra men trögjobbat. En fördel med att använda denna typ av verktyg är att i Gantt-schemat så tilldelas uppgifterna resurser och under tiden man gör detta kan man se hur resurserna utnyttjas i ett resursdiagram och dessutom kan en targetlista läggas in. På detta vis kan man få ett verktyg som håller samman de olika matriserna och listor som finns i GOP/COPD. I planeringsfasen fanns flera yttäckningsdiagram för radar, elektooptik och kommunikation i planeringsverktyget och experimentdeltagare ansåg att dessa diagram var mycket användbara. Vid utformning och val av COA, kan den tillgängliga tiden för fullständiga krigsspel vara begränsad vilket gör att storskaliga krigsspel sällan genomförs. I den mån tid finns passar dock LKS som verktyg för ett sådant krigsspel. Experimentdeltagare ansåg att LKS verkade vara ett lämpligt verktyg för att undersöka och testa de förfinade planerna och handlingsalternativen för informationsoperationer som skapas i GOP steg 4. För att utveckla ett mer användarvänligt gränssnitt har vi använt oss av en metod kallad Rapid Prototyping. Idén bakom är att det ska gå snabbt att designa och att designen ska ha utvecklats genom ett antal iterationer innan den implementeras. Dessutom inbjuder metoden försökspersonerna till att kritiskt granska designen, samt att den är lätt att testa. Under experimentet genomförde vi ett test av pappersprototypen och utifrån kommentarerna har vi identifierat ett behov av att tydligare beskriva användarens roll samt fas i planeringsprocessen. Målet är att få ett fungerande ledningsstöd för planering av info Ops (J3) där staben kan använda de ledningsprocesser de är vana vid.