Civil Aviation and its Dependence on Electronic Systems

Författare:

  • Per Hyberg
  • Petter Ögren
  • Emil Salling

Publiceringsdatum: 2011-09-13

Rapportnummer: FOI-R--3246--SE

Sidor: 76

Skriven på: Engelska

Nyckelord:

  • Civilflyg
  • terrorism
  • telekrigföring
  • human factors

Sammanfattning

Föreliggande rapport utgör en översiktlig sammanfattning av det MSB-finansierade projektet "Den civila luftfartens beroende av telesystem sett i ett terroristperspektiv" (2007-01-01 -- 2011-06-30). Projektets syfte har varit att finna och värdera de viktigaste telerelaterade sårbarheterna inom civilflyget, samt att föreslå verksamma genomförbara skyddsåtgärder så att en fungerande civil luftfart kan upprätthållas trots förekomst av teleterrorism. En viktig förutsättning har varit att utnyttja redan befintlig kunskap vid FOI om militär telekrigföring. Arbetssättet har inneburit dels teknisk och operativ analys av främst landning och flygledning, dels flygsimuleringar under telestörning med professionella piloter och flygledare. Dessa flygsimuleringar har utförts i samarbete med Lunds universitet (TFHS) och LFV. Även datorbaserade simuleringar av flygtrafikflöden under telestörning vid en större svensk flygplats har genomförts. Dessa senare simuleringar är baserade på verkliga data från Arlanda TMA. En lång rad sårbarheter har identifierats och värderats, på såväl cockpit-, flyglednings-, som på den mer övergripande trafikkapacitetsnivån. Ökande flygtrafik, minskande flygplanseparationer, plus kommersiellt driven optimering mot normala (icke-störda) driftförhållanden, gör att dessa sårbarheter kan befaras bli än allvarligare i framtiden om de inte uppmärksammas och åtgärdas i tid. Trots att den civila luftfarten är hårt reglerad i internationella standarder, såväl tekniskt som procedurmässigt, visar projektets resultat på många realistiska möjligheter att påtagligt förbättra robustheten mot teleterrorism. De främsta föreslagna skyddsåtgärderna rör förbättrad utbildning för piloter och flygledare, innebärande regelbunden träning i att identifiera, förstå och hantera, de mest sannolika scenarierna med teleterrorism riktad mot landningshjälpmedel, radiokommunikation och sekundärradar. Vikten av att, för redundans och reservförfaranden i kritiska lägen, behålla vissa äldre tekniska system typ NDB-fyrar, VDF för radiopejling och primärradar, framhålls också.