Evaluation of spatial disorientation training; report regarding questionnaires

Författare:

  • Britta Levin

Publiceringsdatum: 2011-12-23

Rapportnummer: FOI-R--3307--SE

Sidor: 37

Skriven på: Engelska

Nyckelord:

  • Spatial desorientering
  • simulator
  • träning
  • mörkerflygning
  • illusioner
  • villor

Sammanfattning

En kombinerad grundutbildning i spatial desorientering (SD) och flygning med night vision goggles (NVG) ges av företaget AMST Systemtechnik GmbH i dess lokaler i Ranshofen i Österrike. Denna utbildning blev föremål för en ingående utvärdering i samband med att två grupper av svenska flygförare deltog under hösten 2010. Den del av utvärderingen som redovisas i denna rapport är baserad på deltagarnas egna åsikter och bygger på en metod som omfattar såväl öppna frågor som skattningsfrågor och även möjlighet att ange fria kommentarer. Eleverna uppgav att det är viktigt att genomföra både grundläggande och repeterande SD-utbildning. De värdesatte SD-teori generellt sett och efterfrågade ett mer omfattande och djupare teoretiskt paket än vad de hittills har erhållit. Eleverna ansåg också att utbildningen på AMST på ett effektivt sätt ger en ökad förståelse för illusioner, en ökad förmåga att känna igen en illusion och även att komma över en villa om den skulle inträffa. När det gäller night vision (NV) delen uppgav eleverna att utbildningen på ett effektivt sätt ger en ökad förståelse för problematiken runt flygning med night vision goggles (NVG), en ökad förmåga att känna igen NV-relaterade fenomen och en förberedelse för att kunna hantera flygning med NVG. Eleverna framhöll att kursen i större utsträckning borde ha koordinerats med avseende på tid och innehåll med annan redan genomgången utbildning eller sådan som är inplanerad längre fram. I de fall eleverna redan upplevt en del illusioner eller erfarit NV-fenomen etc. uppfattades utbildningen som ett bra komplement och en repetition. Eleverna ansåg att utbildningen på AMST delvis var ineffektiv och man hade förväntat sig både mer teori och tid i simulatorn. Ett stort antal elever i kombination med begränsad tillgång till simulatorutrustning ledde till en ansenlig väntetid mellan passen. Eleverna ansåg också att det finns möjlighet till förbättringar av den SD-utbildning som ges i stort och avgav ett antal olika förslag. Föreliggande rapport finns även utgiven på svenska: FOI-R--3192--SE, mars 2011.