Ett lärande försvar? Förutsättningar för Försvarsmaktens erfarenhetshantering
Publiceringsdatum: 2012-07-02
Rapportnummer: FOI-R--3420--SE
Sidor: 47
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- Erfarenhetshantering
- psykologi
- filosofi
- sociologi
- organisationsteori
- komplexitet
- komplexitetsteori
- praktisk kunskap
- yrkeskunnande
- operationer
Sammanfattning
FOI har fått i uppdrag av Försvarsmakten att ta fram en handbok i erfarenhetshantering. Denna rapport är avsedd att utgöra den teoretiska grunden för den kommande handboken. Sedan insatserna i Bosnien på 1990-talet har frågan om hur Försvarsmakten skall kunna dra nytta av de erfarenheter som görs i insatserna varit aktuell. Att nyttiggöra dessa lärdomar har visat sig vara en utmaning. Flera försök att upprätta en fungerande organisation för erfarenhetshantering har genomförts utan att de önskade resultaten har uppnåtts. I denna rapport analyserar vi de teoretiska förutsättningarna för Försvarmaktens erfarenhetsprocess. Kunskapsteoretiska utgångspunkter och beskrivningar av erfarenhetsbaserad kunskap är hämtade från främst psykologi, filosofi och sociologi. För att förstå förutsättningarna för organisationer och lärande utnyttjas ett organsiationsteoretiskt angreppssätt samt tankegångar från det framväxande komplexitetsteoretiska fältet. För att koppla erfarenheter till militäryrket och internationella insatser har forskning om militärt yrkeskunnande använts. Rapportens viktigaste slutsatser är: * Försvarsmakten behöver en bred syn på vilka erfarenheter som tas omhand i erfarenhetshanteringsprocessen. * Försvarsmakten behöver använda olika koncept och tekniker för att ta tillvara och förmedla erfarenheter. * Försvarsmakten bör synliggöra och ta hänsyn till de organisatoriska begränsningar som direkt och indirekt styr personernas tolkning av upplevelser och sammanhang. * Försvarsmakten bör vara vaksam mot "överinstitutionalisering".