Multimodal presentation i helikopter vid förekomst av Brown-out
Publiceringsdatum: 2012-06-28
Rapportnummer: FOI-R--3421--SE
Sidor: 25
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- Brown-out
- stoffrik miljö
- helikopter
- multimodal
- displayer.
Sammanfattning
Vid start eller landning med helikopter i torra klimat så virvlar sand upp så att pilotens möjlighet att se marken försämras eller i värsta fall försvinner helt. Erfarenheter inom NATO visar tydligt att detta i flera fall äventyrar flygsäkerheten. Pilotens uppfattning av helikopterns position riskerar försämras och bl.a. finns det en uppenbar risk att helikoptern driver i sidled och att höjd till marken inte uppfattas korrekt. Människans uppfattning av position, rörelse och höjd relativt marken bygger på samstämmig och redundant information från synen, vestibulära systemet (balansorganet i innerörat) och somatosensoriska systemet (känsel, samt proprioceptionen vilket innebär information från receptorer i muskler och senor om kroppsdelarnas position). När något av dessa system inte fungerar eller ger felaktig information, vilket kan ske i flygfallet, så ökar riskerna för en olycka. Idag finns inte något färdigt system med sensorer och displayer i helikoptrar för att lösa brown-out problematiken. Potentiella lösningar är en kombination av sensorer (t.ex. radar eller laser) och nya displayer. Displayer syftar här både på visuella och taktila displayer som visat sig kunna förbättra pilotens situationsmedvetande. Inom projektet Intuitiva Gränssnitt så avser vi att undersöka effekterna av olika displayalternativ, och bl.a. titta på taktila alternativ där piloten kan bibehålla blicken ut från helikoptern och samtidigt få information om helikopterns position.