Riskområdesberäkning Vidsels flygbas

Författare:

  • Bo Johansson Gilljam
  • Mats Hartmann

Publiceringsdatum: 2013-05-21

Rapportnummer: FOI-R--3667--SE

Sidor: 29

Skriven på: Svenska

Nyckelord:

  • SWERISK
  • AVAL
  • GBU12
  • Mk82
  • riskområde
  • splittertäthet
  • Vidsel

Sammanfattning

Syftet med arbetet är att skapa underlag för riskbedömningar vid landning av flygplan med hängande klickad ammunition av typen GBU12 stridsdel (Mk82). Riskbedömningar av detta slag är en förutsättning för att övning med skarp ammunition överhuvudtaget ska få ske på Vidsels flygbas. Uppgiften är att beräkna splittertäthet och riskområden runt en detonerande GBU12 stridsdel och är uppdelad på tre fall. Det första fallet behandlar riskområde kring en GBU12 på plan mark. Det andra fallet behandlar riskområde kring en GBU12 på flygbasens nuvarande klickplatta. Det tredje fallet behandlar riskområde runt en GBU12 på en klickplatta med ny position på flygbasens område. För beräkning av riskområdena har simuleringsverktygen SWERISK och AVAL använts. Alla beräkningar är baserade på l st. GBU12 stridsdel (Mk82), utan hänsyn till flygplan. Utan skymmande flygplan fås ingen direkt splitteruppbromsning och torde därför ses som det värsta fallet, dock försummas risken av eventuella vrakrester. Simuleringarna med SWERISK respektive AVAL visar på en god korrelation mellan resultaten då det gäller splittertätheter samt i radiell utbredning av riskområdet. Resultaten från SWERISK ger ett smalare riskområde än AVAL vilket till största delen beror på att stridsdelsbeskrivningen i SWERISK saknar splitter härrörande från stridsdelens nos och bakdel. Samtliga beräkningar visar dock på stora riskområden. SWERISK ger för nuvarande position av klickplattan ett beräknat maximalt avstånd för splitternedslag radiellt stridsdelen på ca 1065 m och längs stridsdelens symmetriaxel 360 m bakåt och 460 m framåt. AVAL ger ett beräknat maximalt avstånd för splitternedslag radiellt stridsdelen på ca 1120 m och längs stridsdelens symmetriaxel 970 m bakåt och 820 m. Resultaten från SWERISK och AVAL för ny position för klickplatta visar på riskområden av samma storlek som för nuvarande klickplatta. Riskområdet beräknat med SWERISK ligger i detta fall utanför bebyggelsen men täcker delar av den allmänna vägen söder om flygbasen. Riskområdet beräknat med AVAL täcker delar av bebyggelsen och de allmänna vägarna, men för bebyggelsen och vägen i norr är splittertätheten låg jämfört med fallet med nuvarande position för klickplatta. Sammantaget visar beräkningarna att den nya föreslagna position för klickplatta är att föredra framför den nuvarande positionen för den här typen av stridsdel då det gäller att minska risken för splitterträff på bebyggelse och vägar. Risken för splitterträff på bebyggelse och vägar vid explosion längs färdvägen från huvudbana till klickplatta kvarstår dock.