Inverkan av besättningens benställning vid utvärdering av fordons min/IED-skydd

Författare:

  • Lars Svensson

Publiceringsdatum: 2014-12-17

Rapportnummer: FOI-R--3952--SE

Sidor: 24

Skriven på: Svenska

Nyckelord:

  • Skadekriterium
  • underben
  • benställning
  • min/IED skydd
  • utvärdering

Sammanfattning

För att värdera effektiviteten hos fordons skyddssystem mot bottenverkande minor eller IED har FMV valt att tillämpa den metod som föreskrivs i AEP- 55 (Allied Engineering Publication) vol 2 och vol 3. AEP-55 föreskriver Hybrid III crash test dummy (HIII) som mätsystem och för att kunna bedöma risken för skador i fötter och underben mäts den axiella belastningen i HIII underben. Metoden är oberoende av benets ställning mot golv eller fotstöd och ur värderingssynpunkt spelar det således ingen roll om benet till exempel är framsträckt eller placerat vinkelrätt mot fordonets golv. Då det underlag som metoden bygger på är framtaget för fallet att underbenet är vinkelrätt placerat gentemot den belastande ytan är det osäkert hur tillämpbar den är då benet är framsträckt eller placerat på ett fotstöd. Det är uppenbart att det behövs fortsatt arbete för att nå en validerad metod för bedömning av skaderisken för alla rimliga benställningar som kan uppstå i ett fordon. De arbeten som finns gjorda med olika benställning visar på variation i belastningar men kopplar inte belastningen till faktiska skador. På kort sikt rekommenderas, i brist på bättre, att även fortsättningsvis använda Fz för verifiering och utvärdering av fordons skyddsnivå. Vid fall då benställningen avviker mycket från den som förskrivs i AEP-55, föreslås att även mäta och värdera momenten i skenbenet enligt till exempel Tibia Index (TI) eller Revised Tibia Index (RTI).