Hydroakustiska bakgrundsljud typiska för den inre delen av Gullmarn
Publiceringsdatum: 2015-05-26
Rapportnummer: FOI-R--4085--SE
Sidor: 26
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- Gullmarn
- Hydroakustik
- Sälvokalisering
- Bakgrundsljud
Sammanfattning
Den här rapporten behandlar analys av hydrofoninspelningar upptagna i den inre delen av fjorden Gullmarn, under perioderna september 2013, maj 2014 och oktober 2014. Bakgrunden till analysarbetet är att Marinbasen och FMV, vilka genomförde mätningen under maj 2014, uppmärksammade en ej tidigare känd typ av ljud i form av korta impulser. Dessutom observerades lågfrekventa toner av okänt ursprung i de inspelade ljudfilerna. För att vidare utreda de båda fenomenen, samt studera inverkan av bullret från den nya vägfärjan mellan Skår och Finnsbo, utfördes en ny mätning av Marinbasen under oktober 2014, där FOI bistod på plats med personal. Utöver starka, impulsliknande ljud upptäcktes vid denna mätning ännu en ny ljud-typ, vilket var bredbandigt kring ca 20-2000 Hz, kom upprepande gånger och varade under flera sekunder. Efterforskningar i litteratur, kontakt med marinbiologer samt analys av mätningarna från oktober 2014 visar entydigt att det bredbandiga, flera sekunder långa ljudet är ett så kallat vrål från en knubbsäl. En studie av omfattningen på sälvrålen visar att sälvrålen förekommer mestadels nattetid, och härstammar i huvudsak från ön Ärterns närområde. Sälvrål har enligt samlad litteratur tidigare endast observerats under parningsperioden i maj-aug, dessa observationer i oktober är därför anmärkningsvärda. I detta arbete har också knubbsälens labb-slag studerats. Slutsatsen av analysen är att när de korta (storleksordningen 1 ms) impulserna i oktober-mätningen kommer från samma riktning, samt överensstämmer i tid med inspelade sälvrål, är de med stor sannolikhet genererade av labb-slag. Labbslagens förekomst under övriga mätperioder kan inte fastställas med säkerhet. Unika egenskaper för det ljud som registrerats under maj 2014 och som benämnts klatsch-ljud har varit svåra att särskilja, något som medfört att ingen slutsats kan dras huruvida ljudet återfinns i övriga inspelningar. Dock har det noterats sekvenser i både september 2013-mätningen samt ett knaster-artat ljud från oktober 2014 där liknande tidsserier samt spektrogram noterats. En jämförelse av de lågfrekventa tonerna som noterats under maj 2014-mätningen med övriga mätperioder visar att det inte finns någon tydlig likhet mellan vilka toner som observerats under respektive inspelning. De få passager som kunde mätas för den nya vägfärjan Saturnus domineras av bakgrundsbrus pga. rådande väderlek, men resultaten visar ändå att Saturnus, relativt övriga uppmätta vägfärjor ej bidrar till en förhöjd bakgrundsnivå. Utifrån de resultat och de slutsatser detta arbete medfört är rekommendationen att vidare analys, samt eventuellt kompletterande mätningar, genomförs för att bringa klarhet i de viktigaste kvarstående frågeställningarna.