Försvarsstyrning i förändring: prestationer, budgetar och ledarskapet
Publiceringsdatum: 2015-06-26
Rapportnummer: FOI-R--4092--SE
Sidor: 47
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- Försvarsekonomi
- new public management
- produktstyrning
- resultatstyrning
- strategi
Sammanfattning
I regeringens styrning av myndigheter används numera prestationer som begrepp för att definiera förvaltningens leveranser/resultat. I Försvarsmakten används begreppet produkter för att styra verksamheten till effektiv anpassning gentemot omvärldsförändringar, s.k. produktstyrning. Införandet av produktstyrning har samtidigt rönt svårigheter i form av bl.a. omfattande administration, divergent rapportering och, som en konsekvens av detta, problematiska relationer mellan ledningar med ansvar för Försvarsmaktens ekonomi. Syftet med rapporten är att precisera problemet med produktstyrning samt föreslå åtgärder. Studierna bygger på forskning genom FOIs operationsanalytiska arbete. Data omfattar dokumentstudier, observationer och intervjuer med samtliga ledningsnivåer. Även samspelet mellan Försvarsmaktens högkvarter och Försvarsdepartementet har observerats. Försvarsmakten har under senaste åren skiftat tyngdpunkt i myndighetens verksamhet - från fokus på internationella insatser till mer fokus på nationella insatser. Försvarsverksamheter exponeras samtidigt för alltfler marknadskrafter i takt med fler internationella samarbeten. Trots de här förändringarna har Försvarsmaktens styrning inte anpassats för att genomlysa och kontinuerligt förbättra det verksamheten åstadkommer - resultatet. Idag utgörs Försvarsmaktens styrstrategi av två byggstenar: resursstyrning av produktion respektive projektstyrning av strategiska initiativ. Båda styrsätten är nödvändiga och bra, men räcker inte. Studiens empiriska analys visar hur problematiken med Försvarsmaktens produktstyrning handlar om frånvaro av såväl produktbudget som av redovisning av reell nytta från prestationer men också om brister i förändringsledarskap för produktstyrning. Studierna slår fast att det råder kunskapsbrist om kostnadseffektivitet i Försvarsmaktens kärnverksamhet dvs. krigsförbanden. Rapporten lämnar ett antal rekommendationer, bland annat att produktbegreppet bör renodlas till att avse krigsförband. Därtill bör definitionen av Försvarsmaktens prestation ses över, särskilt vad avser hur reell nytta (t ex. insatser nationellt och internationellt) av produkter kan beskrivas och adresseras, samt analyser ske utifrån kostnadsdata gentemot en fastställd produktbudget. Sammantaget innebär åtgärderna att rapporteringens utformning och användning i militärstrategisk ledning behöver anpassas. Produktbegreppet bör användas som styrmedel för att synliggöra att myndigheten gör rätt saker, samtidigt behöver styrningen i sin helhet mer tydligt lyfta fram huruvida förändringsprojekt bidrar till att (a) rätt saker görs och (b) anpassning av produktionsapparaten sker