Säkerhetshot och den kemiska industrin

Författare:

  • Roger Roffey
  • Charlotte Ryghammar
  • Camilla Trane

Publiceringsdatum: 2015-12-14

Rapportnummer: FOI-R--4167--SE

Sidor: 162

Skriven på: Svenska

Nyckelord:

  • Seveso
  • kemisk industri
  • antagonistisk handling
  • terrorism
  • risk- och
  • sårbarhetsanalys
  • CBRN
  • EU:s handlingsplan för CBRN

Sammanfattning

EU har prioriterat åtgärder för att förhindra att antagonister inklusive terrorister får tag på och kan använda CBRN-ämnen och bedömer detta som ett allvarligt hot. EU har tagit initiativ för att stärka skyddet mot CBRN-terrorism och pekat på behovet att öka säkerheten bl.a. vid anläggningar som hanterar farliga kemiska ämnen. Rapporten utgör en översikt av hur kemisk industri som hanterar farliga kemiska ämnen, s.k. Sevesoverksamheter arbetar med risker, hot och brottsförebyggande åtgärder. Studien behandlar hur företag arbetar med säkerhet och rapporterar riskbedömningar. Vidare analyseras hur ansvariga myndigheter på lokal, regional och central nivå behandlar erhållen information avseende säkerhetsåtgärder i sina risk- och sårbarhetsanalyser samt i handlingsprogram för räddningstjänster. Befintlig lagstiftning på området beskrivs och diskuteras. Kemisk industri som potentiellt mål för antagonister inklusive terrorister analyseras. Olyckor med farliga kemikalier inom industrier och vid transporter visar på den typ av risker som finns. Arbetet har innefattat intervjuer med utvalda kommuner, länsstyrelser och företag liksom studier av några myndigheters dokumentation avseende risker och säkerhet vid Sevesoanläggningar. En bakgrund till studien är införandet av EU:s Seveso IIIdirektiv i svensk lagstiftning och regelverk. Resultaten av studien visar att företag och myndigheter beaktar risker för olyckor men inte nämnvärt säkerhetsaspekter vid riskbedömningar, tillsyn eller vid risk- och sårbarhetsanalyser. Säkerhetsperspektivet bör införas i alla led vid riskbedömningar och i gällande regelverk för Sevesoverksamheter. Slutsatser:  Förutsättningarna för att "aggregera" helhetsbilder kring hot, risker och sårbarheter från lokal till nationell nivå kopplat till Sevesoverksamheter behöver ses över.  En nationell kartläggning och värdering av säkerhetsrisker för Sevesoverksamheter på högre kravnivå bör genomföras.  Risken för att antagonister ska rikta attentat mot kemisk industri eller genom kemisk industri få tillgång till farliga kemiska ämnen att sprida bör i högre grad inkluderas i arbetet med risk- och sårbarhetsanalyser.  Säkerhetsperspektivet bör också inkluderas i Sevesolagstiftningen.  Det finns såväl kunskap som ambition kring säkerhet inom industrin som behöver omhändertas och följas upp av ansvariga myndigheter.  Tillsyn av Sevesoverksamheter på den högre kravnivån kräver att inspektörerna har en god erfarenhet av kvalificerade kemiska processindustrier varför kompetensen kan behöva höjas vid länsstyrelserna. Den kemiska (C) delen i handlingsplanen för CBRN inom EU bör implementeras och utvecklas vidare. Någon form av centrala rekommendationer som likriktar bedömningarna kring vad som är lämpligt respektive inte lämpligt att öppet publicera om Sevesoverksamheter på högre kravnivå bör övervägas för att minska risken för missbruk av informationen.