CMTC Policy Renewal. A study of Civil-Military Technology Cooperation (CMTC) policies, and planning and management, in Korea, Sweden, France, Germany, the United Kingdom, Russia, and the European Defence Agency
Publiceringsdatum: 2016-06-21
Rapportnummer: FOI-R--4263--SE
Sidor: 145
Skriven på: Engelska
Nyckelord:
- dual-use
- dual use
- militär innovation
- civil-militär innovation
- nationell policy
- synergier
- spin-up
- technology readiness level
- TRL
Sammanfattning
Denna rapport jämför sex nationers (Frankrike, Ryssland, Storbritannien, Sverige, Sydkorea och Tyskland) och EDA:s policy för civil-militärt teknologisamarbete (CMTC). Agency for Defense Development (ADD), Sydkorea har uppdragit åt FOI att göra denna studie. Begreppet 'dual-use' hanteras olika i olika länder. I den här rapporten diskuteras tre olika teknologiflöden i relation till dual-use: - spin-on innebär att teknologi som utvecklas i den icke-militära sektorn får en användning i den militära sektorn - spin-off innebär att teknologi som utvecklas i den militära sektorn får en användning i den icke-militära sektorn - spin-up innebär att det finns ett delat åtagande och intresse mellan aktörer från aktörer på bägge sidor (civilt och militärt) för att utveckla en viss teknologi. Aktörer från bägge sidor bidrar med sin kunskap och teknologi, och bägge sidor kommer lära av den andra och gemensamt skapa någon ny teknologikombination Utgångspunkten i denna rapport är att dual-use rör de enkelriktade flödena mellan civil och militär teknologi (spin-on och spin-off), men där CMTC även innefattar spin-up. Studien visar att Frankrike och Sydkorea har tydliga nationella policys för CMTC, med stora investeringar i CMTC-relaterade aktiviteter, med en årlig budget på ca 90 miljoner USD. Koreas ansträngningar expanderar, men Frankrikes aktiviteter har minskat i omfattning på senare år. Sverige har sedan mer än två årtionden ett starkt CMTC-åtagande inom flygteknik (NFFP), men har inte någon uttalad, generell CMTC-policy. Storbritannien har ett tydligt förhållningssätt av att endast söka efter icke-militära teknologier som kan vara till nytta i militär kontext. Storbritannien investerar inte alls i spin-off eller spin-up; försvarsministeriet får endast finansiera utveckling av mycket specifika försvarsteknologier. Storbritannien investerar i att kunna identifiera teknologier för spin-on. Tyskland har en icke-transparent, decentraliserad CMTC-verksamhet som utförs av institut och industri. Försvarsforskning är en känslig fråga i Tyskland; det finns CMTCrelevant innovation, men det finns ingen explicit policy som stödjer den. Ryssland har en uttalad retorik om att stärka sin försvarsindustriella bas och sin försvarsrelevanta innovation. Ryssland investerar i bred utveckling av bio- och nanoteknologi, vilket förväntas skapa civila såväl som militära teknologier på lång sikt. Ryssland har dock grundläggande problem med att bibehålla sin infrastruktur för innovation, och CMTC-visioner är begränsat trovärdiga. Dessa länders och EDA:s CMTC-policys jämförs i rapporten, baserat på elva konkurrensfaktorer (competitive factors): CMTC-policyns balans med försvarspolicy, triple helix infrastruktur, försvarsrelaterade företagskluster, tillgång till CMTC-finansiering, internationalisering av CMTC-aktiviteter, internationalisering av försvarsindustri, tillväxtinitiativ för små- och medelstora företag, CMTC-relevant humankapital, dual-use-demonstratorer, nätverk för CMTC-kontaktskapande samt processer för CMTC-upphandling. Baserat på dessa jämförelser rekommenderar vi att CMTC Institute vid ADD: - ökar deltagandet av akademin i sina CMTC-aktiviteter; - strävar efter att öka internationaliseringsgraden för sina CMTC-aktiviteter - med Tyskland, Frankrike och Sverige (i den ordningen) som bästa kandidater; - strävar efter att stärka det inhemska stödet från andra ministerier genom att tydligare påvisa nyttan för civil såväl som militär innovation.