Prov av raketmotor vid Bv410

Författare:

  • Oskar Parmhed
  • Mona Brantlind
  • Lars-Göran Hellgren
  • Magnus Lindström
  • Melker Skoglund

Publiceringsdatum: 2016-07-06

Rapportnummer: FOI-R--4286--SE

Sidor: 24

Skriven på: Svenska

Nyckelord:

  • Bv410
  • Rb98
  • Rb74
  • HCl
  • CO
  • miljö
  • buller

Sammanfattning

För integrering av Rb98 på Bv410 har FMV uppdragit åt FOI att genomföra provbränning av raketmotor och raketkrut för att generera gas runt bandvagnen och mäta halter i och runt vagnen. Tre försök har genomförts. I det första ha raketkrut bränts i vagnens närhet för att generera höga halter krutgas runt vagnen. Tre delförsök gjordes med olika grad av ventilation i bandvagnens kupé. I det andra försöket ställdes bandvagnen i närheten av raketmotorn till en Rb74 när dennas dragkraft skulle provas, varför raketmotorns och bandvagnens inbördes placering inte var optimal. Vid det tredje försöket placerades en raketmotor till Rb74 nära vertikalt bakom bandvagnen, i en position som så nära som möjligt efterliknade en verklig avfyrning. Vid samtliga försök mättes gaskoncentrationer av HCl och CO utanför och inuti vagnen. Vid försöken med raketmotorer mättes också buller och temperatur. Resultaten för koncentrationer visar att några tiotal ppm HCl är att förvänta sig runt bandvagnen vid bränning av en Rb74-motor. I fallet med öppen förbränning uppnåddes en medelkoncentration utanför vagnen av ca 100ppm. I fallet med en medelkoncentration utanför vagnen på 100ppm och påslagen ventilationsfläkt uppmättes också en halt av HCl i vagnen som översteg nivågränsvärdet. I de två fallen med en faktisk raketmotor (Rb74) uppmättes inte halter av HCl överstigande nivågränsvärdet. Likaså uppmättes inte halter av CO överstigande vare sig nivå- eller korttidsgränsvärdet, vare sig i eller utanför vagnen. Bullernivån vid bränning av en Rb74-motor bakom bakgaveln visade på en maximal ljudnivå av ca 104dB och med LCPeak på 130dB.