RPAS inom ramen för förstärkningsresursen för stöd till samverkan och ledning
Publiceringsdatum: 2017-10-13
Rapportnummer: FOI-R--4439--SE
Sidor: 64
Skriven på: Svenska
Nyckelord:
- MSB
- RPAS
- UAS
- UAV
- regelverk
Sammanfattning
MSB har ett antal förstärkningsresurser att ställa till förfogande vid en olycka, kris eller vid andra samhällsstörningar. MSB ser ett behov av en ny förstärkningsresurs som har tillgång till system av fjärrstyrda flygfarkoster (RPAS) för att förbättra förutsättningarna för en ändamålsenlig lägesbild när omständigheterna är sådana att det är svårt att skapa överblick på annat sätt. En förstärkningsresurs i form av flygfarkoster som med stor uthållighet kan ge spanings-information över stora områden och fälla last innebär en organisation som omfattar far-kostoperatörer, flygledare, ledningsoperatörer och materiel i form av flygfarkost och led-ningssystem. Detta oavsett om flygfarkosten är fjärrstyrd eller bemannad. För fjärrstyrda flygfarkoster tillkommer möjligen ett mobilt luftbevakningssystem. Det finns flera skäl till att söka en lösning med system av RPAS istället för traditionellt bemannat flyg. RPAS ger större flexibilitet och uthållighet samt troligen lägre drift- och underhållskostnader. För att bedriva flygverksamhet krävs som för annan tillståndspliktig verksamhet en organisation för den flygoperativa funktionen med behöriga operatörer för de olika roller som ingår i den. Vidare krävs för den förmåga MSB avser utveckla en organisation för analys och bearbetning av sensorinformation. De två organisationerna är nära förbundna och måste båda kunna fungera i nära samarbete med en insatsledning. Den flygoperativa organisationen som är tillståndspliktig kan bedrivas av en annan operatör än MSB, men det ställer höga krav på samordning, träning och övning mellan MSB och operatören. All flygning med RPAS är idag (2017) en tillståndspliktig verksamhet. För små farkoster (mindre än 7 kg) som flygs på låg höjd (under 120 meter) inom synhåll från operatören är kraven på organisation, operatörskompetens och farkostflygsäkerhet begränsade. Från 2018 förväntas sådan verksamhet kunna bedrivas utan särskilt tillstånd, men med beaktande av de säkerhetskrav som ställs av Transportstyrelsen. Sådana mindre farkoster är lämpliga för enklare uppdrag och används redan idag av räddningstjänsten i flera kom-muner. MSB skulle kunna möjliggöra för fler räddningstjänstorganisationer att använda sådana system genom att samla in erfarenheter och utveckla en lösning med rekommendationer för utbildning, organisation och materiel. En sådan lösning skulle underlätta införandet av system för de räddningstjänster som ser ett behov.