Målbibliotek och terrängmodeller för sensorvärdering

Författare:

  • Fredrik Näsström
  • Jonas Allvar
  • Ove Gustafsson
  • Johan Hedström

Publiceringsdatum: 2018-12-21

Rapportnummer: FOI-R--4622--SE

Sidor: 40

Skriven på: Svenska

Nyckelord:

  • Simulering
  • modellering
  • värdering
  • verifiering
  • IR
  • visuellt

Sammanfattning

För att kunna göra bra värderingar av sensorsystem med simuleringsbaserade metoder krävs högkvalitativa simuleringar. Projektet Värdering av intelligenta sensorsystem har i uppgift att utveckla en simuleringsmiljö för värdering av intelligenta sensorsystem i olika miljöer, väderförhållanden och tidpunkter. Simuleringsverktyget som vidareutvecklas för detta är MSSLab (MultiSensorSimuleringsLab). För att få noggranna simuleringar av sensordata krävs att alla simuleringsmodeller som t.ex. terrängmodeller, målobjekt, materialklassificering, scensimulering och sensormodeller är av hög kvalitet. Det pågår ett flerårigt arbete att förfina modell efter modell. I denna rapport beskrivs status på arbetet med terrängmodeller och målbibliotek i MSSLab. I MSSLab kan sensorsystem nu simuleras i terrängmodellerna Kvarn, Norrköping, Mellanöstern och Bornholm. För fysikaliskt grundad simulering krävs information om både geometrin och vilka material terrängen består av. Status på arbetet med materialklassificering av terrängområden beskrivs i rapporten. Kvarnmodellen har vidareutvecklats med en s.k. "bumpmap", vilket innebär att en fin höjdinformation har överlagrats modellen. Kvarnmodellen har även vidareutvecklats med ett lågupplöst område utanför det högupplösta området. Det är även mycket viktigt att objektmodellerna i en simulering är av hög kvalitet. Ett 3D-modellbibliotek med olika objekt och människor har därför vidareutvecklats och består i dagsläget av drygt 50 olika modeller av både civila och militära människor, samt ett stort antal fordon. För att enkelt kunna bygga upp olika militära scenarier har scenariomotorn Scenario Managern utvecklats. I den finns det nu både civila och militära människor och fordon. För att styra rörliga objekt används ofta s.k. brytpunktsbanor där varje brytpunkt beskriver beteendet för enheten som t.ex. vilken hastighet den ska ha och om den ska förflytta sig i en viss formation. Det är även viktigt att objektmodellerna har realistiska beteenden. För att de animerade människorna ska röra sig realistiskt har HLAS (High Level Animation System) vidareutvecklats med nya beteenden.