Estimates of radar field strengths in a vehicular environment

Författare:

  • Gunnar Eriksson
  • Peter Holm
  • Sara Linder
  • Niklas Wellander

Publiceringsdatum: 2019-06-03

Rapportnummer: FOI-R--4772--SE

Sidor: 37

Skriven på: Engelska

Forskningsområde:

  • Ledningsteknologi

Nyckelord:

  • radar
  • EMC
  • vågutbredning

Sammanfattning

Ett fordon kan bli utsatt för höga fältstyrkor från sändare med hög effekt i vissa miljöer. Målet med rapporten är att undersöka vilka fältstyrkor som ett fordon kan utsättas för på allmänna vägar och parkeringsplatser från radarsystem som använder frekvenser över 1 GHz. Undersökningen omfattar olika typer av radarsystem såsom militära radarsystem, väderradar och navigationsradar. Fältstyrkan beräknas för olika typer av radarsystem. Den högsta fältstyrkan är i antennens huvudlob och baserat på detta görs några värsta fall-analyser som visar på höga fältstyrkor för avstånd om hundratals meter eller till och med kilometer. Som tur är så är det ovanligt att befinna sig i antennens huvudlob på kort avstånd, även om det kan förekomma och då utgöra en utmanande situation för elektroniken i ett fordon. Ett sådant exempel är marin navigationsradar i hamnar eller nära broar med fordon på. För väderradar genomförs en mer detaljerad analys där även terräng och vegetation beaktas. I värsta fall når effekttätheten lite över 30 dBW/m2 (ca 600 V/m), vilket reduceras till ca 15-20 dBW/m2 i skog. Vanligtvis planeras väderradarstationer för att undvika höga effekttätheter på marknivå i omgivningen. Utan skog når effekttätheten inte 20 dBW/m2, motsvarande en fältstyrka på ca 200 V/m, för en majoritet av situationerna. För att sätta de framtagna resultaten i perspektiv ges några exempel på gränsvärden för elektromagnetiska fält, för såväl elektronik och människor.