Kontaminering och självsanering av bepansrat fordon - Försök med Natrium-24
Publiceringsdatum: 2019-05-16
Rapportnummer: FOI-R--4779--SE
Sidor: 27
Skriven på: Svenska
Forskningsområde:
- CBRN-frågor
Nyckelord:
- Sanering
- stråldos
- kontamineringsförsök
Sammanfattning
Efter att ett fordon färdats i ett område med radioaktiv markbeläggning kan sanering av fordonet behöva utföras för att begränsa stråldosen till fordonspersonal och till exempel servicepersonal. Tidigare studier har visat att ett alternativ till en sanering där fordonet tvättas aktivt är att låta det självsaneras under färd i ett rent område. Dessa tidigare studier har dock varit utförda vid vädermässigt fuktiga förhållanden. Under 2018 genomfördes därför ett försök under torra förhållanden där vi mätte dosrat och den mängd radioaktivitet som hamnade på ett fordon när det körts olika långa sträckor i ett kontaminerat område, och sedan hur snabbt aktiviteten självsanerades vid färd i rent område. Fordonet i försöket var ett bepansrat trupptransportfordon och den väg där fordonet körde var markerad på en grusplan för att likna en grusbelagd landsväg. Vägen hade kontaminerats med den radioaktiva isotopen 24Na. Resultaten visar att effekten av självsanering är knappt påvisbar under förhållanden liknande de under detta försök. Samtidigt visar resultaten på att relativt lite aktivitet hamnar på fordonet vilket ger att den beräknade dosraten på utsidan fordonet kommer vara låg efter färd i kontaminerat område. För en antagen markbeläggning från en kärnvapendetonation skulle, med den överföring från mark till utsida fordon som erhölls i detta försök, dosnivåerna på utsidan fordonet inte ge några akuta effekter på servicepersonal. På insidan fordonet skulle, under samma antagna situation, den dominerade stråldosen komma från den radioaktivitet som ligger på mark.