Att hålla ett CBRN-kontaminerat fpl 39 operativt

Författare:

  • Ola Claesson
  • Andreas Fredman
  • Patrik Granström
  • Peter Ericsson
  • John Forslund

Publiceringsdatum: 2019-12-04

Rapportnummer: FOI-R--4825--SE

Sidor: 66

Skriven på: Svenska

Forskningsområde:

  • CBRN-frågor

Nyckelord:

  • JAS 39
  • klargöring
  • CBRN
  • kontaminering
  • pilotsanering
  • personsanering

Sammanfattning

2011 startades ett utvecklingsarbete för att komplettera och förbättra omhändertagandet av ett kontaminerat JAS 39. Arbetet har omfattat en genomgång och utveckling av det totala arbetsflödet vid klargöringsplats för kontaminerat flygplan. Resultatet ska göra att förbandets huvuduppgifter enligt krigsförbandsmålsättningar och krigsförbandsspecifikationer (KFM/KFS) kan fortsätta utföras. I projektsteg 1 utarbetades och verifierades metoder/metodik för teknisk personal vid genomförande av klargöringstjänst av kontaminerat JAS 39. I projektsteg 2 breddades arbetet till att omfatta det totala flödet vid klargöringsplats för kontaminerat flygplan (arbetsnamn CBRN-plats), från landning över klargöring, hängande av last, ur- och instigning av pilot till att delaktig personal är utsanerad (vid behov) samt personal och materiel är omhändertagna och/eller återställda. I ett tredje, och sista, projektsteg genomfördes en validering av samtliga framtagna metodförslag, den totala processen, genom praktiska övningar. Detta kombinerades med en demonstration/utbildning för Tjeckoslovakien (CZ) gällande klargöring av kontaminerat flygplan 39 C/D version 20. Projektets huvudmål, att ett kontaminerat flygplan skall hållas operativt, är möjligt med den i projektet utvecklade processen och metodiken. Flygsäkerheten har beaktats i allt arbete och kunna tillgodoses genom att ordinarie klargöringsrutiner enligt LMI har kunnat följas vad gäller teknikerns/mekanikerns arbete (mottagning, kontroll, avlämning). Denna slutrapport beskriver projektet, dess förlopp samt projektresultaten. Rapporten beskriver de verifierade processerna och metoderna. Dessa kommer att föreläggas Flygvapnet för beslut om implementering för att sedan formuleras i relevanta dokument (LMI, RML, OSM) och fastslås. Rapporten listar även ett antal områden relaterade till hantering av kontaminerade flygplan där en fortsatt utveckling rekommenderas.