GULF - Grafisk Utformning Ledningssystem Fartyg - en förstudie

Författare:

  • Kristofer Bengtsson
  • Per-Anders Oskarsson
  • Jonathan Svensson
  • Maria Wikström
  • Patrik Lif

Publiceringsdatum: 2020-11-02

Rapportnummer: FOI-R--5030--SE

Sidor: 55

Skriven på: Svenska

Forskningsområde:

  • Ledningsteknologi

Nyckelord:

  • marina ledningsstödsystem
  • gränssnitt
  • taktisk datalänk
  • operatör
  • designrekommendationer
  • automation
  • HMI
  • MMI

Sammanfattning

Denna rapport redovisar en förstudie som genomförts på uppdrag av Försvarets materielverk (FMV) i syfte att fånga upp övergripande frågor från FMV rörande gränssnittsutformning i framtida marina ledningssystem. Studien har genomförts som en litteraturstudie kompletterat med en intervju med Provturskommando Marinen (PTK M). Grundläggande antaganden inför studien har varit att införandet av integrerade taktiska datalänkar kommer att öka informationsmängden som ska hanteras i ledningsstödsystemen och att detta kommer att öka belastningen på de enskilda operatörerna. Med stöd taget i litteraturen har ett antal identifierade nyckelaspekter undersökts, exempelvis transparens hos system och information, samt interaktion med målsymboler och automation. Litteraturstudiens resultat omfattar designprinciper och rekommendationer för utveckling och design av ledningsstödsystem grundat i en användarcentrerad ansats. Analysen pekar på att den teoretiska informationsmängden bedöms öka med införandet av integrerad taktisk datalänk, men att det är oklart vilken faktisk påverkan det kommer att få på arbetet inom stridsledningscentralen jämfört med idag, en problematisering som bland annat diskuterades vid intervjun med PTK M. Förstudien rekommenderar fortsatt undersökning av problematiken genom att exempelvis prestations- och belastningsmätningar görs för såväl system som systemoperatörer. Dessutom rekommenderas studier för att identifiera vilken information som systemoperatören använder och prioriterar för att kunna bibehålla en god lägesuppfattning. Sådana studier bör involvera uppgiftsanalyser i syfte att beskriva operatörernas arbete och identifiera vilket stöd systemet behöver ge operatörerna, för att i sin tur erhålla ökad operativ effekt i den framtida sjöstriden.