Prov med biobränslen i turbojetmotor Microturbo TRI-60
Publiceringsdatum: 2021-07-01
Rapportnummer: FOI-R--5101--SE
Sidor: 35
Skriven på: Svenska
Forskningsområde:
- Övrigt
- Vapen, skydd och säkerhet
Nyckelord:
- Biobränslen
- framdrivning
- förnyelsebar energi
- hållbarhet
Sammanfattning
Under första delen av 2020 har en studie av prestanda och förbränning av två olika biobränslen och tre referensbränslen utförts med turbojetmotorn Microturbo TRI-60. De i studien ingående bränslen är JP5, JetA1, JP10, ARA - CHCJ-5 och Swedish Biofuels - BIOJET 100 ATJ-SKA, varav de två sistnämnda är biobränslen. Vidare är detta en kvalitativ studie i syfte att jämföra de olika bränslena med avseende på prestanda, sotbildning, förbränningsdynamik och termoakustik. Med avseende på prestanda kan en lägre specifik bränsleförbrukning (eng. Specific Fuel Consumption, SFC) påvisas för BIOJET 100 ATJ-SKA som ligger 2,7 % lägre än referensbränslet Jet A1. Även turbinutloppstemperatur, infraröd (IR) signatur och sothalt är jämförelsevis låga för BIOJET 100 ATJ-SKA vars värden är lägre eller nära motsvarande för JP5, för vilket insprutningsmunstyckena är designade för. Åt andra hållet visar JP10 på 2,8 % högre SFC och storleksordningar högre värden gällande IRsignatur och sothalt. För övriga bränslen är skillnaderna varierande och mindre, men observerbara. Några signifikanta skillnader i förbränningsdynamiken eller termoakustiska instabiliteter kan inte observeras vid de driftspunkter som studien genomfördes för. Huruvida detta liksom storleken på sotpartiklar påverkas av en optimering av motorn för ett nytt bränsle kräver vidare och djupare studier.