Systemintegration- Elektrifiering av vapen och skydd på hybridelektriska militära markfordon
Publiceringsdatum: 2022-01-24
Rapportnummer: FOI-R--5244--SE
Sidor: 20
Skriven på: Svenska
Forskningsområde:
- Vapen, skydd och säkerhet
Nyckelord:
- Systemintegration
- elektrifiering
- markfordon
- hybriddrivlina
- modellering
- Matlab Simulink
- HPM
- Laservapen
- elektriskt pansar
Sammanfattning
Arbetet med elektrifiering av militära fordon var intensivt i början av millenniet men tappade sedan fart främst på grund av att utvecklingen av energilagringskapacitet gick långsammare än förväntat. Nu ses en ökning av satsningarna på elektriska lösningar hos militära plattformar igen, till stor del driven av den pågående omställningen till el- och hybriddrift inom den civila sektorn. Fokus ligger främst inom framdrivningen, och drivlinan hos nästa generations lättare militära fordon och sannolikt även tyngre bandgående stridsfordon förväntas vara åtminstone delvis elektrifierad. Samtidigt är elektriska vapen- och skyddstillämpningar idag under framväxt med ett ökat intresse och satsningar både internationellt och inom Sverige, och därmed också insikten att dessa tillämpningar kräver ställer speciella krav på sitt energiförsörjningssystem. Vid FOI finns unik kompetens inom olika sorters pulsade högeffektstillämpningar, dessutom är batteritestning och utveckling ett forskningsområde som myndigheten snabbt byggt upp kvalificerad verksamhet inom. Den simuleringsmodell som designats vid FOI för energiförsörjning av en militär plattform är specifikt inriktad på att tillgodose höga effekt- och energibehov och fyller därmed en viktig kunskapslucka i framtagandet av framtida elektrifierade militära plattformar. I denna rapport ges en kortfattad omvärldsanalys inom området elektrifiering av framförallt militära markfordon. Sedan beskrivs en simuleringsmodell av energiförsörjningssystem för ett elektrifierat markfordon, utvecklat redan under tidigt 00-tal, men moderniserat under senaste året. Till sist diskuteras fortsatt arbete.