Felsäkerhet för obemannade farkoster: Metodintroduktion

Författare:

  • Erik Branzén
  • Karin Kraft

Publiceringsdatum: 2023-03-14

Rapportnummer: FOI-R--5358--SE

Sidor: 39

Skriven på: Svenska

Forskningsområde:

  • Övrigt

Nyckelord:

  • UAV
  • AUV
  • UGV
  • USV
  • feltolerans
  • felhantering
  • feldiagnostik
  • autonoma farkoster

Sammanfattning

Denna rapport behandlar området obemannade farkoster med autonoma delfunktioner och metoder för ökad felsäkerhet med fokus på områdena feldetektion, feldiagnostik och felhantering. En farkosts möjlighet att utföra sitt uppdrag är begränsat av dess förmåga att förhindra, undvika, tolerera och återhämta sig från fel. Dessa fyra egenskaper kan ses som lager av åtgärder och då en förmåga brister bör nästa ta över. Felsäkerheten höjs om fler lager av åtgärder adderas för att hantera ett fel. Närvaro av fel utgör risker och deras konsekvenser måste vägas mot varandra vid design och hantering av farkosten. Rapporten innehåller de generella metoderna som utgör områdena feldetektion, -diagnostik och -hantering och ger, med ett nyanserat felbegrepp, en översiktsbild på lämpliga frågeställningar och arbetssätt som kan öka en farkosts felsäkerhet. En slutsats från rapporten är att mycket av forskningen kring felsäkerhet inte har varit domänöverskridande vilket har lett till olika taxonomier och ramverk för riskbedömning och felhantering. Rapporten utgör tillsammans med rapporten ''Felsäkerhet för obemannade farkoster: Domänöversikt'' en kunskapsbas och utgångspunkt för vidare forskning.