Radio frequency interference measurements of wireless power transfer for electrical vehicles

Författare:

  • Sofia Bergström
  • Sara Linder
  • Kia Wiklundh

Publiceringsdatum: 2023-03-06

Rapportnummer: FOI-R--5430--SE

Sidor: 64

Skriven på: Engelska

Forskningsområde:

  • Ledningsteknologi

Nyckelord:

  • WPT
  • trådlös laddning
  • elektromagnetisk störning
  • radiofrekvent störning
  • störning

Sammanfattning

Wireless power transfer (WPT) är ett samlingsbegrepp för att överföra energi trådlöst. Detta arbete är en del av en mätkampanj för att mäta den elektromagnetiska emissionen från potentiella störningskällor, med det långsiktiga målet att undersöka dess påverkan på radiomottagare i närheten. Målet är också att öka förståelsen för såväl emissionsnivåer som karakteristik hos den eventuella störningssignalen. I denna rapport presenteras mätningar gjorda på infrastruktur kopplat till trådlös stationär laddning av fordon. Mätningarna täcker in frekvensområdet 9 kHz till 1 GHz, med ytterligare mätningar gjorda kring GPS L1 (1575.42 MHz) och GPS L2 (1227.60 MHz). Mätningar har genomförts på fem olika mätfall:  bakgrundsmiljön,  då laddinfrastrukturen var påkopplad men inget fordon laddades,  på fordon som ej laddas,  då fordonet laddas, och  samt då två fordon laddas samtidigt. Den övergripande slutsatsen är att WPT-stationen skapar emission, speciellt på frekvenser upp till 30 MHz, när fordon laddas. Laddningen, som sker på 85 kHz, syns tydligt i mätningarna. I synnerhet på frekvenser mellan 60 kHz och 30 MHz är effekten uppenbar när fordonet laddas. På de högre frekvenserna finns störningar, men störningsnivån är lägre och det är inte lika tydligt, som för de lägre frekvenserna, att dessa kan kopplas till laddningen.