Telekonfliktsanalys mellan järnväg och flygplats
Publiceringsdatum: 2024-05-23
Rapportnummer: FOI-R--5613--SE
Sidor: 40
Skriven på: Svenska
Forskningsområde:
- Ledningsteknologi
Nyckelord:
- elektromagnetisk störning
- EMI
- järnväg
- luftfartssystem
- telekonflikt
Sammanfattning
En av de alternativa spårdragningarna av den planerade Norrbotniabanan är förbi den militära flygplatsen F21 utanför Luleå. På flygplatsen finns ett flertal system för flygsäkerhet, som exempelvis ILS (Instrument Landing System), radiosystem för kommunikation mellan flygplan och flygledartorn, navigationssystem och militära radiosystem. Systemen är kritiska och får inte utsättas för avbrott. I arbetet har risken bedömts för att järnvägen kan komma att störa de olika radio- och navigationssystemen. Resultaten visar eventuell påverkan då ett tåg passerar flygplatsen. Bedömningarna grundar sig på två olika angreppssätt, ett generellt och ett platsspecifikt angreppssätt. I arbetet har radio- och navigationssystemens marginal till tillåten störningsnivå beräknats för några olika scenerier. Scenarierna som har analyserats är flyg vid enroute med mottagare i flygplan och på mark, vid landning med mottagare i flygplan och på mark och slutligen då både sändare och mottagare är på marken. Analyserna indikerar att vissa system riskerar att störas av järnvägen under de antagna förutsättningarna. Det är främst VHF- och UHF-kommunikationen som riskerar att inte ha tillräckligt hög marginal eller ingen marginal alls mot störningar från järnvägen. Rapporten utvärderar inga åtgärder, men för att reducera riskerna behöver lämpliga åtgärder undersökas och vidtas, exempelvis genom förändrade positioner för sändar- och mottagarstationer, ändrade sändareffekter eller införandet av bättre antenner.